Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
D-Max debuterer Under Tokyo-utstillingen beskrev GM-sjefen Rick Wagoner en kommende Isuzu-truck som det aller viktigste samarbeidsprosjektet mellom de to etter alle de 30 år de to selskapene har jobbet sammen. Ingen visste riktig hva han snakket om, men nå er D-Max i ferd med å debutere. |
||||||||||||||||
D-Max er altså en Isuzu-GM-utviklet truck som skal bygges ved GMs fabrikk i Rayong, Thailand. Og når vi sier produseres, snakker vi tall. Planen er at denne bilen skal selge 500.000 eksemplarer årlig på 100 markeder verden over. Thailand produserte i fjor 130.000 biler, så vi snakker VOLUM her.
For Isuzu er dette antakelig en være-eller-ikke-være modell. Det har lenge vært kjent at GM har begynt å bli svært utålmodig i ventingen på at japanerne også skal produsere økonomiske resultater. Det har vært snakk om å droppe biler helt, for at de skal konsentrere seg om det de tjener på: dieselmotorer. Men nå er altså bilen her, den ble nylig forhåndsvist for en forholdsvis begrenset gruppe i Thailand. Det eneste som var virkelig konkret ved den samlingen var at den skulle ”verdens-lanseres” den 3. juni og da skulle en ivrig ventende verden få alle detaljer, også de tekniske data. Det later til at når produksjonen av D-Max er kommet opp i fullt trykk en gang neste år, skal Isuzu også overføre restene av sin øvrige truck-produksjon til Thailand. Men som sagt, vi vet mer til uken. Da får vi vel også høre om vi kan se frem til en ny Opel Blitz igjen, også.
|