Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvos designsjef til Fords elitebiler Historien er at da GM var ute etter en avløser til sin globale designsjef, Wayne Cherry, banket de på hos Volvos engelske sjefpennefører: Peter Horbury. Da hans prinsipaler hørte om det, måtte de by på en enda bedre posisjon for å få beholde ham hos seg. Når blir han designoverhode for PAG. |
||||||||||||||||
Peter Horbuy (bildet) gjorde seg bemerket her i huset da han rett etter at han overtok som Volvos designsjef i 1991, sa noe i retning av at nå var det på tide at de sluttet å kaste bilen men beholde esken, fra nå av skulle det være omvendt. Han har da også virkelig klart å skape en egen Volvo design-DNA i løpet av disse årene, og samtidig er det ikke noe i det han har gjort som har bygget ned de særpregene Volvo alltid har hatt, og fortsatt skal flyte på.
Nå får han en underlig plass som designsjef for Premier Automotive Group, gruppen der alle Fords prestisjemerker er samlet, og der han skal holde øye med solide og selvstendige designere som Ian Callum hos Jaguar, Henrik Fisker hos Aston Martin og veteranen Geoff Upex hos Land Rover. Lincoln får han ikke noe med, det merket er trukket ut av PAG og lagt inn under amerikansk Ford igjen. Organisasjonskartet ser også merkelig ut, for samtidig som han skal ha det formelle overoppsynet med disse merkenes (pluss Volvos – men hvem som blir hans etterfølger der er ikke klart enda) designinnsats, skal de lokale designsjefene der også rapportere til sine sjefer. Upex og Callum til Nick Barter som er sjef for produktutvikling der, mens Fisker skal rapportere til AM-Lagonda-sjefen, Ulrich Betz. Horbury på sin side skal rapportere både til J. Mays, Fords globale designsjef, og til Richard Perry-Jones, Fords sjef for global produktutvikling. Det er mulig det hadde blitt enda mer innviklet dersom han hadde satt seg i GM-stolen, men akkurat nå er det vanskelig å se hvordan. Horbury selv har designutdannelse fra Newcastle-upon-Tyne, og finslipte bildesign-kunnskapene på Royal College of Art der han gikk ut i 1974. Så var det først Chrysler i England med så forglemmelige biler som Horizon og Alpine, hvoretter han flyttet til Ford og Uwe Bahnsen og det fabelaktige Sierra-prosjektet. Etter det ble han med på å opprette en designavdeling hos et stort konsulentfirma som het MGA. For å vise hva han kunne gjorde de blant annet en munter liten Austin Healey Sprite-størrelse barchetta til en Birmingham-utstilling i slutten av 80-årene. Jeg mener den het Hamburger, men han påstår at den het Hot Dog. Gulfarget som Dijon-sennep.
Hos MGA ble han opptatt med noen store Volvo-jobber, såpass opptatt at både han og Volvo fant ut at han like godt kunne begynne der. Hvor 52-åringen skal jobbe fra nå er ikke klart. Selv om PGA formelt har hovedkvarteret sitt i Irvine, California, er det ikke mye sannsynlig at det blir stamstedet hans. Slik Ford organiserer sine elektroniske studioer nå, kan det like gjerne fortsette å være i Gøteborg, eller kanskje London, eller kanskje ved Volvos nye konsept-studio i Barcelona. Uansett, vi kommer nok fortsatt til å møte ham på Volvo-standen på mange bilutstillinger fremover.
|