Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault dobler i Korea Mellom 1985 og 2000 økte biltettheten i Sør Korea fra 25 til 238 biler/1000 innbyggere. Da elektronikk-giganten Samsung endelig oppdaget tendensen var det for sent. Den nye bilfabrikken deres fikk krisen midt i fleisen. Renault overtok. Etter mai forteller de at salget er doblet på bare et år. |
||||||||||||||||
Samsung tok en lettvindt løsning da de bestemte seg for å diversifisere inn i biler. Den fabrikken som sto klar til å produsere i 1998, skulle lage en lett restylet utgave av Nissans Maxima. Det hadde sikkert kunne gå bra det, hvis ikke den økonomiske krisen hadde gjort biler, og spesielt såpass store biler, til en tredje prioritet.
Nå skulle man tro at Renault hadde nok med den ene pasienten, Nissan i Japan, som de overtok behandlingen av i mars 1999. Men i mai 2000 gikk de jommen inn med 70 prosent av Samsung også. Selv om det var åpenbart at noen ting kunne gjøres parallelt i Japan og Korea, sa Renault klart fra at dette var et området de ikke aktet å ofre så alt for meget på. Like fullt klarte de å fremstille nesten 70.000 SM5 (som modellen heter i Korea) i fjor og da var mai-salget på respektable 5.000 enheter.
Mai i år ble avsluttet med 10.440 nye Samsunger, og uansett hvor lett Renault tar på denne oppgaven er det klart slikt vekker begeistring. Og enda bedre blir det nok neste år, for da er SM3 lansert: en bil i Bluebird/Primera størrelse.
|