Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo til topps hos PAG Etter at Wolfgang Reitzle gikk fra Ford, har det skjedd store ting i hans spesielle baby: Premier Automotive Group (PAG). Forleden ble Volvos designsjef ansvarlig for PAG-stilen, og nå er en annen Volvo-mann satt i spissen for hele PAG. |
||||||||||||||||
Wolfgang Reitzle, mannen som egentlig skulle ha ledet BMW hvis det ikke hadde skåret seg, kjørte på mange måter PAG som sin egen, separate forretning. Da han skulle ansette daglig leder for dette elitefirmaet, som altså organiserer Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Volvo under seg, hentet han en gammel BMW-kollega i stedet for å rekruttere internt. Victor Doolan var da BMW-gruppens administrerende direktør i Nord Amerika.
Nå er han byttet ut med Dan Werbin (bildet). Werbin gikk fra Chalmers i Gøteborg, til Volvo i 1970. Her i huset gjorde han stort inntykk da han bygget opp et Amerikansk monitor-sentrum i slutten av 70-årene, og la grunnlaget for Volvos seriøse satsing i Nord Amerika. Og da han kom hjem igjen i 1978 fikk også journalistene meget med ham å gjøre. Da ble han sjef for en ny avdeling som drev produktplanlegging, og som banet veien for både spennende konseptbiler, og for 850 – Volvos første forhjulsdrevne. Deretter ble det mer og med kommersielle oppgaver på ingeniøren. Først fikk han jobb som Volvo-sjef i Japan, men de siste to år har han ledet Volvo i Nord Amerika. Inntil han nå skal ha overordnet ansvar for alle PAG-merkene over hele verden. Victor Doolan overtar da jobben til Dan Werbin, en jobb som vi må regne med blir litt mindre betydningsfull nå. Noe av det Dan Werbin arver er Reitzles løfte om at luksusdivisjonen PAG skal sørge for 30% av Fords overskudd om tre-fire år. Slike utsagn er selvfølgelig helt sprø, men de blir husket, og trekker man seg på slikt ses det på som signaler om svakhet. Men både Doolan og Werbin antyder at dette er kanskje litt for tøffe mål, men at man ikke helt hva det dreier seg om. 30% av 10 milliarder er liksom litt greiere enn 30% av 20 milliarder, kunne Doolan, ikke overraskende, forklare for noen måneder siden.
Werbin er 60 år nå, så man kan jo antyde at miljøet dermed blir litt yngre. Doolan er nemlig 61. PAGs fremste oppgave nå er å få yngre mennesker til å kjøpe bilene, uten at man samtidig mister den tradisjonelle kundegruppen. Mange spør selvfølgelig om det er den første eller siste jobben daglig leder i PAG er best kvalifisert til å utføre.
|