Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Barrichello vant på Nürburgring Foran 155.000 tilskuere kjørte Rubens Barrichello inn til seier i søndagens Europa Grand Prix på Nürburging i Tyskland, etter å ha ledet mesteparten av løpet. Spenningen lå i luften om Ferrari skulle gi stallordre og be Barrichello slippe Michael Schumacher forbi seg inn til første plass. Så skjedde ikke denne gang. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På den 5.146 meter lange banen ved Moseldalen, bare en times vei fra
Michael og Ralf Schumachers hjemby Kerpen, i vakre omgivelser og pent vær,
kjempet førerne i 60 runder om viktige poeng i sesongens Grand Prix serie.
I tidligere tider gikk formel 1 løpet også på Nordsløyfa, men den er for kupert og farlig for dagens Formel 1 biler. Men er du på ferie i Tyskland kan du betale billett og kjøre hele nordsløyfa med din egen bil. På Formel 1 turen vi arrangerte til Spa i Belgia i fjor kjørte vi nordsløyfa med buss! En fornøyelig opplevelse. I dag gikk det atskillig fortere på Nürburgring. Med Montoya og Ralf Schumacher i første rekke foran Rubens Barrichello og Michael Schumacher, gikk starten på sesongens 9. runde. Rubens hadde en knallstart og greide å komme seg i tet i den såkalte Dunlop svingen. Etter to runder var det 2 Ferrari foran i det Michael Schumacher greier å kjøre forbi lillebror Ralf. Colombianeren Juan Pablo Montoya som var raskest under lørdagens kvalifisering var ikke så heldig med starten i dag og lå nå på en fjerde plass. Dette var nok ikke hans dag, skulle det det vise seg etter vært. Det så ut som om Williams bilene hadde problemer med å få feste på Michelin dekkene, som visstnok sitter godt i et par runder for deretter å gi dårligere feste i endel runder inntil man sliter seg ned til en annen gummiblanding. Etter 5 runder er plasseringen for de 8 første førerne slik: Barrichello, M. Schumacher, R. Schumacher, Montoya, Coulthard, Räikkönen, Button og Massa, i det Alex Yoong må inn til Stop & Go straff pga. tjuvstart. Rubens holder stillingen foran med ca 1 sekunds margin til Michael. Kimi Räikkönen bremser for sent og låser hjulene og dermed kjører engelskmannen Jenson Button forbi og opp på 6. plass. Button kjører nå i en av de gulblå Renault bilene, men vil i følge ryktene kanskje bli å se i Jaguar eller Toyota neste år. Etter 16 runder får Mika Salo i Toyota samme problem som Räikkönen og kjører ut i grusen, men greier å fortsette. Etter 19 runder kjører Barrichello raskest av alle og i 20. runde svarer "Schumi" med beste tid. Alt tyder på at Ferrari har satset på 2 stops strategi og Williams og McLaren på 1 stops, men først av alle er Mark Webber i Minardi inn til pitstop på 10,3 sekunder. Etter 20 runder følger Villeneuve i BAR til pitstop på 9,8 sekunder og Jarno Trulli i Renault på 9,2 sekunder. McNish i Toyota gjør unna pitstop på 13,5 sekunder og Jenson Button som nå ligger på en god 6. plass, på 8,9 sekunder. Men utpå banen skjer det underlige ting. Michael Schumachers dekk slipper og han fyker av banen i en pen snurring og taper verdifulle sekunder og blir liggende 10,6 sekunder etter lederen, Rubens Barrichello. Fortsatt to Ferrari i tet, men det er ikke ofte vi ser Michael snurre. Etter 24 runder kjører han inn i depoet, men de greier en rask pitstop på 8,6 sekunder, så kampen om førsteplasen er ikke tapt for norgesvennen Schumacher med hytte i Trysil. En annen bilsportutøver, Roger Sandberg fra Flisa som kjører 24 timers løp nettopp på denne banen, har hatt besøk av Schumacher på bensinstasjonen sin. Verden er ikke stor! Ferrariteamet gjør seg klar for ny pitstop og etter 25 runder kommer Rubens Barrichello inn og får nye dekk og bensin på 8,6 sekunder. Prøv det på bensinstasjonen du! I det det gjenstår 33 runder kommer Montoya i BMW Williams og Couthard i McLaren Mercedes nedover mot banens første sving der det er en liten dump i asfalten. Montoya er på indre og DC på ytre. Montoya får et lite "hopp" såpass at han mister grepet og sklir inn i Couthard slik at dennes forhjulsoppheng ødelegges. Begge er ute av løpet. Synd for alle Montoya og Couthard fans. I det Ralf Schumacher går inn i depoet etter 30 runder og gjør pitstop på dårlige 11,5 sekunder, ligger storebror Michael bare 5 sekunder bak ledende Rubens Barrichello. Vil han greie å dra igjen Rubens og vil teamledelsen gi stallordre her som i Østerrike, da de fikk hele F1 fansen mot seg? McLarens unge og lovende finne, Kimi Räikkönen, ligger nå på en sterk 3. plass. Vil han kunne overta statusen til landsmannen Mika Häkkinen med litt mer erfaring, er det mange som spør seg. Mika har jo tatt fri et år, men det vel tvilsomt om han kommer tilbake til F1 sporten. Kimi kjører så inn til sitt eneste pitstop og gjør dette unna på 11.2 sekunder. Ferrari satset på 2 pitstop og tar inn Michael etter 43 runder, tid: 7,8 sekunder. Neste runde kommer Rubens inn. Vil mekanikerne somle med vilje for å la Michael vinne? Neida. Pitstopen gjøres unna raskere for den populære Rubens Barrichello, 7,6 sekunder! På de siste 15 rundene stiller de 155.000 tilskuerne på banen og de mange millioner TV seerne seg samme spørsmål: Vil Michael Schumacher kjøre forbi Rubens Barrichello på slutten? Vil det bli gitt stallordre? Ferrariene følger hverandre tett nesten minuttet foran McLaren bilen med Räikkönen på tredje og alle holder pusten på siste runden. Rubens Barrichello kjører inn som vinner til sin andre seier i sitt 154. F1 løp og er overlykkelig, og Ferrari fansen over hele verden er fornøyd med 1. og 2. plassen.
Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin
|