Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tåken letter etter Ferrari-salg Vi fortalte at italienske Mediobanca hadde kuppet de opprinnelige salgsplanene for en bit av Ferrari. Mange rare reaksjoner i etterkant, nå begynner bildet å bli klarere. |
||||||||||||||||
For det første var ikke Mediobancas bud så høyt som opprinnelig antatt, men selv med rett i underkant av 800 millioner Euro for 34 prosent av Ferrari har de verdsatt den til 2,4 milliarder Euro. Hvilket må være godt nytt for Porsches aksjonærer. Målt på samme måte bør verdien på Porsche være nesten dobbelt så høy som børsen forteller den er i dag.
For det andre brukte Mediobanca åpenbart albuene så tøft at det ikke ser ut til at den får andre italienske banker med på en pool for å spleise på kalaset. Opprinnelig var det tre italienske banker i bildet, men da var planen at hele pakken skulle legges ut på børs i en såkalt IPO, initial public offering. Men ingen av de tre var interessert i å hive seg på den nye dealen. Foreløpig er det bare Commerzbank – en gammel Mediobanca-alliert – som har sagt at de skal være med. 10 av de 24 prosentene skal bli deres. Og for det tredje er åpenbart Ferrari-sjefen - Luca di Montezemolo – og andre av Ferrari-toppene, ganske mugne. Montezemolo gikk såpass langt at han sa han var skuffet – ikke over dealen i seg selv, men at han som Ferrarisjef først visste om den i etterkant. Man kan forstå ham, han nevnte muligheten for dette allerede for tre måneder siden, og har vært flink til å bygge opp forventninger til IPO’en etter det. Og selvfølgelig lå det i den tenkte pakken en smule aksje-opsjoner for ledergruppen både blant fabrikkens drivere og blant racing-folket. I Mediobanca-sammenhengen er en opsjonspakke uaktuell. Det er med andre ord mange Ferrari-topper som mister en stor økonomisk, riktignok hypotetisk, gevinst. Det er ikke bra for moralen. Og for det fjerde la det jo i Montezemolos opprinnelige IPO-plan at pengene som kom inn skulle gå til å finansiere videre ekspansjon. Planene er der, kapitalbehovet er klart definert. Og ønsket om å klare seg på egen hånd, uten Fiat (industriFiat, ikke bilFiat) bak seg er meget sterkt. I stedet skal pengene gå til å nedbetale en enorm gjeld som de i Maranello overhodet ikke har verken ansvar for eller noe forhold til.
Se ikke bort fra at dette kan gå ut over noe av den profesjonaliteten Maranello lever så høyt på akkurat nå, både på prod-bil- og på F1-siden.
|