Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Euro-nedgang første halvår Så er første halvår ferdig, og den offisielle registreringsstatistikken for 15 EU-land pluss Island, Norge og Sveits er klar. Nedgangen for perioden er 4,5 prosent, men økende. Juni mot juni viser et fall på 8,5 prosent. |
||||||||||||||||
Skal vi ta det positive? Tyskland ligger så langt nesten fire prosent under fjoråret, men juni isolert viser en fremgang på nesten to prosent. På den annen side: Storbritannia som for hele året ligger 6,2 prosent foran et
allerede godt fjorår sakket 3,7 prosent akterut i juni.
Av våre naboer ligger både Finland og Danmark foran etter første halvår, mens Sverige er nesten flatt (minus 0,2%). Alle tre EFTA-landene ligger imidlertid etter, med 7,2 prosent på halvårsbasis, mens juni bare var 5,2 prosent etter. Bedre enn EU-området i hvert fall. Ser vi på produsentgruppene er det bare Daimlerchrysler, MG Rover og BMW som ligger foran fjorårets juni – men selv om PSA-gruppen falt litt ned i juni ligger de fremdeles foran 2001 akkumulert og Renault mangler 500 biler på å ligge helt likt med foråret. Den japanske gruppen øker imidlertid solid, nesten 3 prosent i juni, med Toyota og Honda som skikkelig drahjelp. Koreanerne synker imidlertid selv om Hyundai fremdeles ligger foran på halvårsbasis.
ACEA, som lager de samlede statistikkene, skriver at de regner med at det svake første halvåret skyldes et labert økonomisk klima, men at det nå er stabilisert og at vi kan regne med en svak bedring i annet halvår, før vi
begynner å se skikkelig vekst igjen i 2003.
|