Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Honda øker prognosene Mens Saab jobber seg opp mot 200.000 biler/år og BMW sikter mot 1 million sier Honda, uavhengig og uten særlig mange strategiske partnere, at de jekker opp prognosene sine. Siden det går så bra er målet å selge 3,4 millioner i forretningsåret 2004/2005. Opp 26 prosent. |
||||||||||||||||
Grunnen til at Honda nå går ut med en ny forretningsplan er – sier de – at de har kommet mye raskere og lettere til det opprinnelige målet om å ha et årlig salg på 3 millioner biler ved utgaven av mars 2004 (hvordan de nå vet det).
Derfor drar de like godt til med et nytt mål på 3,4 millioner biler, 700.000 flere enn dagens takt. Dessuten skal motorsykkelsalget øke fra 7 til 11 millioner og for ”power products” skal volumet øke fra 4 til 6 millioner enheter. Summen av dette, sier de på typisk Honda-maner, er at de må se seg om etter 7 millioner nye mennesker som skal trekkes inn i den store Honda-familien. Honda nøyer seg ikke med å fortelle om storslagne mål, de sier også hvordan de skal oppnås, og det er en global strategi som vinner sterkt gehør i finanskretser. Elementer i strategien er å gjøre seg forholdsvis uavhengig av valutasvingninger og lokale konjunkturer. Blant elementene i planen finner vi opprettelsen av den første ”bare-for-eksport” fabrikken i Kina (en ny liten modell som kommer på lufta i begynnelsen av 2004). Ny produksjonsbedrift i Thailand. Stor fabrikk for gearkasser i Indonesia og store investeringer i en delefabrikk på Filippinene. Samtidig skal det investeres en halv milliard dollars i USA for å øke den lokale kapasiteten der med 150.000 enheter - blant annet skal den nye Honda Element eksporteres til Japan. Og i Canada skal man opp i 390.000 enheter årlig. Også i England, ved Swindon-fabrikkene, skal produksjonen økes. I september vil det daglig komme ut 950 nye biler, mot 900 før ferien. Deler og komponenter, 30 prosent av det de produserer, både fra Indonesia, Filippinene og Kina vil finne veien til produksjonslinjene i Europa. Totalt vil nok Hondas nye innsats være av enorm interesse for speditørene. Bilprodusenten har regnet ut at samlet eksport mellom regionene vil øke tre ganger i løpet av de neste tre år. Forøvrig, for å komme ned på jorden igjen, de neste store firehjuls Honda-nyhetene som er av interesse for oss er den nye Accord, som vil bli vist i Paris. Den kommer i dieselmatet utgave neste år. Og til våren vil også Civic Hybrid bli lansert.
I Europa regner Honda med å øke salget med 10% i forhold til målet på 190.000 i inneværende forretningsår. Det er med andre ord ikke her Honda satser på den største økningen. Men de sier at de regner med at produksjonen i England vil gå i break even i 2003/2004 – og det på tross av et meget sterkt Pund som øker kosten ved å produsere der. Men Honda er sågar såpass tøffe at de sier at de godt kan fortsette å leve med Pund. De skal ikke presse noen engelskmenn til i gå inn i Euro-området. Nok er felt hvor Honda er fullstendig unik blant sine bilprodusent-kollegaer.
|