Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Carrera GT til Leipzig Først i januar i år lovte Porsche å bygge 1000 eksemplarer av den overlegne Carerra GT modellen som folk hadde siklet over på en rekke bilutstillinger. Nå forteller de, overraskende, at den skal bygges i den moderne fabrikken i Leipzig, der de første Cayenne snart triller av båndet. |
||||||||||||||||
Da Mercedes fortalte om produksjonsplanene for Maybach gjorde de det ganske klart at den type fagfolk som en slik bil krevde fant man ikke akkurat ute på bondelandet. Der måtte man støtte seg til fagfolkene i Stuttgart.
Porsche ligger også i Stuttgart, men de sier på en måte at kvalitet ligger i ingeniørjobben og i produksjonsutstyret. Skitt au, det er ikke noe problem å bygge våre dyreste, kraftigste, raskeste, mest eksklusive seriemodell noensinne langt unna hovedkvarteret vårt i Stuttgart. Vi bygger’n i Leipzig! Leipzig, DDR for bare 12 år siden. Trabant og Wartburg som høydepunkter – de som bygde Horch og Auto Unions GP-biler før krigen, har for lengst sluttet å stå i arbeidssøker-køene. Det høres jo dristig ut. Men Porsche er trygg. De har allerede Cayenne på plass, den skal de produsere 25.000 av hver år. I tillegg kommer altså ca. 350 Carrera GT hvert år – de 1000 som skal bygges har de tre år på å få ferdige.
Riktignok er det bare bilen som skal bygges der, og sammensettingen skal også skje i Leipzig. V 10-motorene skal bygges opp hjemme i Zuffenhausen – en forstad til Stuttgart. 25 spesialister skal være opptatt med det, og ikke noe annet, i tre år. I Leipzig skal det ansettes 70 nye som først skal gjennom en skikkelig opplæring før de er klar til å begynne å bygge Porsches nye superbil. Og den første skal være klar høsten 2003.
|