Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gruppeunntaket på plass Dermed har Mario Monti vist at han er ganske mye Superman. Han har oversett tyske forbundskanslere, europeiske fagforeninger og sitt eget Parlament og presentert det kommende gruppeunntaket slik han vil ha det. Bare en liten innrømmelse har han gitt. |
||||||||||||||||
Vi har vel skrevet mer om gruppeunntaket på denne siden enn saken egentlig har vært verd. Men vi synes at både for kunde og bransje er det interessant å antyde hvordan fremtiden vil fortone seg, og en god del av bildistribusjonens fremtid avgjøres av EUs konkurransekommisær. Mario Monti synes, i motsetning til overraskende mange, at også bil sakte og sikkert bør innrette seg etter grunnprinsippene i Romatraktaten, og det ønsker han å gjennomføre ved å presentere et nytt regelverk for hvordan bilprodusenter, deleprodusenter, bilimportører, bilforhandlere, ettermarkeds-operatører, ja alle som har med bil å gjøre, skal og kan oppføre seg.
Svært mange har antydet at bil som produkt er såpass spesielt at det må beskyttes bak en streng regulering som ikke gir hvem som helst anledning til å selge produktet hvor som helst, og ved at det legges sterke begrensninger på hvem som kan jobbe med og på produktet. Mario Monti mener det ikke, og slik som EU er bygget opp er han faktisk ganske diktatorisk, dersom han får resten av kommisjonen med seg. Det har han greid etter å ha gitt forsiktig etter på et punkt. Innføringen av den såkalte lokaliseringsklausulen, som gir forhandlere rett til å etablere seg hvor som helst innen EU-området, er forskjøvet til 30 september 2005. Ellers er overgangsreglene slik at alle andre punkter skal være på plass innen i løpet av et år fra den 1. oktober i år. Liberaliseringen hilses selvfølgelig velkommen av de fleste forbruker-organisasjoner, men selv såpass oppegående organisasjoner som ADAC (Tyskland store bilklubb) sier at det ikke er noen grunn til å juble. Når man leser deres syn på saken kommer det imidlertid frem at de er bekymret fordi det er umulig å ha noen klar formening om hva dette vil føre til. Mario Monti er imidlertid ganske klar, han sier at det er markedet som vil bestemme hva utfallet blir, og det er akkurat det som er hans mening. Alle visste at det ville komme et nytt regelverk i dag, og alle de store produsentene har for lengst lagt opp til store møter med forhandlerne utover høsten. De fleste skal informere om hvordan man skal forholde seg fremover, det er bare noen få som har invitert forhandlerne til møte for å diskutere hvordan man skal jobbe videre fremover. Det kommer nok fremdeles til å ta litt tid før de mest arrogante produsentene oppdager at samarbeid i praksis, og ikke bare i fest-taler begynner å bli ganske nødvendig. Vi skal ikke her forsøke å fortelle noen hvordan fremtiden vil bli, men minne om at John Fiskvik kommer til å lede et spennende seminar på første dag under bilutstillingen på Lillestrøm, der nettopp norske konsekvenser av Gruppeunntaket bli tema. Det burde være obligatorisk for alle som lever med og av bildistribusjon og ettermarked. Og mens vi venter på det vil jeg anbefale http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=MEMO/02/174|0|RAPID&lg=EN der du finner en god (EU)-orientering om temaet. På http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=IP/02/1073|0|RAPID&lg=EN
finner du den offisielle pressemeldingen og på I motsetning til hva mange gir uttrykk for er det overhodet ingen dramatikk i det som nå skjer. Og fremdeles vil det sikkert være slik at de som er flinke og oppfører seg skikkelig er de som vil overleve i denne bransjen. |