Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rover: nesten så bra som ventet På tross av at MG Rover nå forteller at de allikevel ikke klarer å nå break even i år, går det atskillig bedre enn skeptikerne hadde trodd. |
||||||||||||||||
Det siste året BMW eide Rover tapte enheten ca. 780 millioner pund (påstod BMW i årsberetningen sin for 1999). I 2000, da Phoenix hadde overtatt i mai, forsvant ca. 380 millioner pund, og for i fjor viser regnskapet et underskudd på 187 millioner.
Et par årsaker er helt åpenbare, pundets styrke i forhold til Euro er et problem. Og selv om man endte nesten på salgsvolum-målet (170.200 biler mot planlagte 180.000 pluss) så er det disse 10.000 bilene som virkelig kan bidra til penger i kassa. Det er på basis av dette, pluss et forholdsvis labert marked nå, at selskapet har justert ned målene for inneværende forretningsår. Men samtidig peker man på flere lyspunkter. Hele Powertrain-avdelingen eies nå av MG Rover, i løpet av kort tid også L-motoren deres når produksjonen er flyttet helt over til Powertrain-avdelingen. Planene om samarbeid med Brilliance i Kina fortsetter å utvikles. I slutten av dette året er ZT Ultimate-serien klar, i 2004 kommer det en ny mellomklassebil og året etter en ny liten modell.
Med en kontant-reserve på 301 millioner pund (ned fra 336 mill. for et år siden) er det intet som tyder på at folkene bak MG Rover har planer om å kaste kortene, selv om det er et tøft miljø man spiller i.
|