Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Positive USA-resultater Nå er Q-2 resultatene for amerikanske bilfabrikker klare. Q-2 har ikke noe med luksus-skip fra Southampton til New York å gjøre, det betyr ganske enkelt Annet Kvartal. Nyheten var at alle tjente penger. |
||||||||||||||||
Ford var vel det mest positive innslaget i buketten. Nå er de tilbake til svarte tall igjen, etter å ha blødd blodrødt i et år. 570 millioner dollars i pluss er beskjedent, men et klart signal om at de er på riktig vei. Etter fjorårstapet på nesten 5,5 milliarder dollars, og en baklengs i Q-1 på 800 millioner viser Q-2 at snuoperasjonen begynner å virke. Omsetningen på 42,3 milliarder dollars var omtrent identisk med det de omsatte for i samme periode i fjor, men da endte det med godt over en milliard baklengs.
Ford sier imidlertid at de bare såvidt har begynt på den nye veien og at de fremdeles både praktiserer sterke kost-kutt og leter etter nye måter å oppnå det på. For hele året venter de nå ”et beskjedent overskudd”, men resultatene er fremdeles ikke bra nok – sier Allan Gimour, Fords finans-sjef. Men markedet er oppmuntret - Ford fikk en oppgang på godt over 30 cent (kursen litt under 13 dollars) på børsen før weekenden. Daimlerchrysler kunne fortelle om konsoliderte resultater på 1,1 milliarder Euro (opp fra 731 millioner i Q-2 2001). Men også her var det amerikaneren som imponerte. Chryslerdelen hadde et driftsresultat på 788 millioner Euro (akkurat nå kan du regne den 1:1 mot dollars) mot 148 millioner baklengs i fjorårets andre kvartal. Det skulle bare mangle at vekk med 26.000 stillinger, og god skvis på underleverandørene, og stenging av en rekke fabrikker, ikke skulle bringe resultater. Men resultatet indikerer klart at selskapet nok vil klare sine forholdsvis ambisiøse 2002-mål, selv om alle regner med en fallende etterspørsel i USA i annet halvår i år. Målet er å nå fjorårets resultat på 1,55 milliarder Euro ganger tre! Men bedriften har mye å ta igjen. Volumet synker, og omsetningen i annet kvartal lå 5 prosent under tilsvarende periode i fjor, med snaue 40 milliarder Euro. Verdien på selskapet er fremdeles 27 milliarder dollars lavere enn da Daimler-Benz overtok Chrysler for fire år siden. Aksjonærene gir imidlertid selskapet større verdi nå. I Frankfurt økte kursen med 2,9 prosent, 1,32 Euro, til 47,27, mens New York reagerte litt annerledes og løftet dem med 85 cents til 47,55. Så da skulle man vel tro at GM-aksjene ville få den mest positive reaksjonen for der ble det virkelig tjent penger. Men nei da, som takk for innsatsen sank aksjene med 2,08 dollars – nesten 5 prosent, til 45,84 (og er fremdeles på vei nedover). Markedets bekymring skyldes GMs pensjonsforpliktelser som begynner å se ut som et svart hull. På grunn av et labert marked er det udekkede forpliktelser på nesten 13 milliarder dollars akkurat nå. Og investorene er engstelige for Fiat-delen. Det er snakk om å skrive ned den investeringen såpass dramatisk at den kan viske vekk hele 90 prosent av Q-3 inntjeningen. Men akkurat nå går det svært bra, og ikke bare i Nord-Amerika. I Europa endte Q-2 på minus 115 millioner dollars – det er nesten 40 millioner mindre enn tapet i samme perioden i fjor – og bekrefter også at snuoperasjonen i vår del av verden .- Operasjon Olympia som den noe pompøst heter – også virker. Konsoliderte tall viser at GM tjente 171 prosent mer enn i samme periode i fjor. 1,3 milliarder dollars var også vesentlig over det analytikerne hadde regnet med. Denne økningen kom på en omsetning på 48,3 milliarder dollars – en økning på bare 4,4 prosent. Resultatet er derfor også et resultat av vesentlig rasjonalisering og hardhendte tiltak. Man har heller ikke fått noen drahjelp fra Finans denne gangen. Inntjeningen fra GM Acceptance Corp. sank faktisk i denne perioden.
Men uansett lyse- eller mørke-grå (eller kølsvarte) skyer – 2002 ser ut til å bli et år med positive resultater for amerikanske bilfabrikker.
|