Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nasser-minner forsvinner Det tynnes ut blant Jac Nassers etterlatenskaper hos Ford. Ikke minst begynner hans håndplukkede folk å forsvinne. Når er det Lincoln-Mercury sjefens tur. |
||||||||||||||||
Jacques Nasser og Wolfgang Reitzle hadde en kjempeidé om hva de skulle gjøre med alt som ikke het Ford, i Ford-familien. Det meste av det skulle samles i PAG-gruppen og oversprøytes med luksus-image. Volvo og Aston Martin og Lincoln Mercury sammen med Land Rover og Jaguar.
Så forsvant Nasser og så forsvant Reitzle og så begynte man å merke nye grep. Lincoln Mercury ble for eksempel trukket ut av PAG og lagt under Nord Amerika igjen. Egentlig ganske logisk med tanke på hvor globale disse merkene er. Og katastrofe-området Mercury fikk sin egen brand manager, og hun er en del av den tetteste Ford-familien. Samtidig har Mercury fått egen design-avdeling – hvilket kan tyde på at Ford mener alvor, og at det ikke er tanker om å gjøre en Oldsmobile av dem også. Brian Kelley (bildet) ble ansatt av Reitzle/Nasser-teamet i 1999. Først som sjef for marketing, salg og service og hadde også ansvaret for Fords globale kunde-kontakt før han ble utnevnt som president for Lincoln Mercury sent i fjor. Det har vært en suksess. Lincoln-salget ligger 16,6 prosent under så langt i år, og Mercury 18,3. Begge merkene slår snittet i USA overlegent, men dessverre med galt fortegn. Om det er derfor, eller tilknytningen til Reitzle/Nasser, eller fordi han har fått et tilbud han vanskelig kan si nei til, aner vi ikke, men den 1. august blir han sjef for Sirva – et stort logistikk-firma.
Den dagen han går kan han ta følge ut døren med Karen Francis, en annen av Nassers ansettelser. Hun var sjef for Fords e-Commerce avdeling. Enda en virksomhet som skales sterkt ned nå. 1. august er datoen for hennes farvel også.
|