img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
KIA
Koreanske bilmerker har som oftest navn med en pompøs betydning, og Kia er intet unntak. Ordet betyr ”stiger opp av Asia”, noe som forsåvidt passer godt, tatt i betraktning den veksten Kia har vært igjennom i de senere år.

Som bilmerke er Kia av ganske ny dato, men som firma går anene tilbake til desember 1944 da de startet produksjon av sykkeldeler. Hele sykler fulgte to år etter, og en 100 ccm motorsykkel i 1961. I begynnelsen av 1962 kom Kias første ”bil”, en trehjulet 360 ccm mikrolastebil. Først i 1971 kom firehjulte lastebiler på programmet (Titan). I 1974 fulgte en liten personbil, Brisa, som i realiteten var en Mazda 1000/1300. Brisa ble fulgt av K-303 (Mazda 818), men begge Mazda-koreanerne ble snart faset ut til fordel for lisensbygde Peugeot 604 og Fiat 132.

Blant nyttekjøretøyene gikk det derimot fortsatt på dårlig skjulte Mazdaer, i begynnelsen av 80-åra kom bl.a. den 1-tonns lastebilen/ minibussen Bongo. Kia slo seg nå også sammen med Asian Motors, som for det meste bygde tyngre nyttekjøretøyer.

Egne personbilmodeller
Kia ønsket nå å finne en sterkere identitet på personbilutvalget, så i 1985 inngikk de også samarbeid med Ford i tillegg til Mazda. Frukten av dette kom året etter i form av Kia Pride. Den ble solgt i Japan og Europa som Mazda 121 og i USA som Ford Festiva. På nyttebil-siden kom minibussen Besta og de store lastebilene Rhino og Trade.

Pride fikk i 1987 selskap av den Mazda 626-baserte Concord og to år etter den lignende Capital, som i 1992 ble avløst av den 323-baserte Sephia. En cabriolet kom også på programmet, som for øvrig ble toppet med modellen Potentia. Den var utviklet fra Mazda 929 og kunne bl.a. leveres med 3-liters V6-motor. I 1994 ble Pride avløst av Avella, som fortsatt ble kalt Ford Festiva på noen markeder, i USA het den Ford Aspire.

Pride-produksjonen ble nå overtatt av Asia Motors. De fikk også bygget bilen på Filippinene samt i Vietnam, Tyrkia, Iran og Venezuela. I 1993 gikk Kia inn på det europeiske markedet, der tyske Karmann var blant dem som sto for byggingen av den nye firehjulstrekkeren Sportage. Den var basert på Mazda 121-plattform men hadde 2 liters motor.

Eksportvansker grunnet ufrivillig komikk
Både Kias navn og logo skulle vise seg å bli alvorlige hinder for Kias eksportambisjoner. Logoen var da som nå en rød oval med ordet Kia inni, men i sin opprinnelige utgave var i-en utformet som en rykende fabrikkpipe. I Sør-Korea var ikke dette noe problem, landet var stolt av sin voldsomt ekspanderende industri. Men i vesten var rykende fabrikkpiper synonymt med forurensning.

Selve merkenavnet Kia hadde ingen bedre virkning på eksporten til engelskspråklige land, der Kia er en dagligdags forkortelse for ”Killed In Accident”. Men i verden for øvrig var merkenavnet nå så innarbeidet at produsenten valgte å beholde det. I 1991 ble i stedet ”fabrikkpipa” i logoen omgjort til en normal I, mens tverrstreken i A-en ble fjernet slik at den lignet på den som f. eks. Arbeiderpartiet bruker i sin logo.

Linken til Storbritannia ble forsterket i 1996 da Kia overtok Elan-produksjonen fra Lotus og puttet Rovers 2 ½-liters V6 i sin nye Credos. Toppmodellen var den store Enterprise. Fra nå av ble også Sephia bygget i Indonesia i et par år under navnet Timor.

Fall og gjenreisning
I siste halvdel av 1990-åra ble Sør-Korea rammet av en økonomisk kjempesmell, og Kia var blant de konserner som fikk krisa midt i fleisen. I april 1998 trådte storbedriften i likvidasjon, mens generaldirektøren på omtrent samme tid ble fengslet for økonomiske misligheter etter å først ha gått i dekning i månedsvis.

Konkursboet havnet på auksjon og tilfalt i oktober samme år –lykkeligvis – Sør-Koreas største bilfabrikk, Hyundai. De nye eierne fastslo at Kia-merket skulle få leve videre, med fornyet kapital, energi og teknologi og med sterkt forbedret kvalitet. Sephia ble umiddelbart avløst av Shuma og Clarus. Allerede påfølgende vår var de nye Carens og Joice ute i forretningene, mens MPVen Rio markerte inngangen til det nye millenniet. Den ble fulgt opp med Spectra og den store Hyundai Sonata-fetteren Kia Magentis i løpet av 2000. Det året kom også DaimlerChrysler inn som samarbeidspartner.

Fremtidsambisjoner
I dag er Kias økonomi sunnere enn på lenge og modellspekteret er bredt. Kvaliteten har gått fra ”typisk koreansk” via ”nesten-japansk” til ”så å si japansk” bare i løpet av de snaue fem år siden Hyundai overtok. Selv om linjene i flere modeller fortsatt er ”veldig Østen” har Kia kommet såpass i kapp med konkurrentene at merket har fått et godt fotfeste også i Norge. Bertel O. Steen tok norgesagenturet allerede i 1993, og det var nok ikke bare moro i de første årene, spesielt ikke i 1998. I dag er situasjonen en ganske annen, norsksolgt Kia nr. 10.000 ble ekspedert i desember 2001, og fremtiden ser nå både lysegrønn og rosenrød ut.

Fortsatt kan nok mange kunder ønske seg et sterkere identitetsskille mellom Kias og Hyundais modeller, men fordi de begge alltid har fulgt den typisk koreanske forretningstanke om at store salgsvolumer er et hovedmål, er det vel tvilsomt om vi får oppleve et statusskille av typen Volkswagen/ Audi eller Toyota/ Lexus fra den kanten. Det vi nok derimot får se, er en fortsatt heftig presentasjonstakt av nye modeller, noe som sikkert også vil bidra til å holde designere og konstruktører ved vestlige bilfabrikker våkne i årene som kommer. Kias uttalte mål er å bli blant verdens fem store bilprodusenter i løpet av få år. Hvis butikken fortsatt vil bli styrt like aggressivt som i dag, vil vi bli ganske forbauset om de ikke greier å nå det målet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer