Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dyster Japan-juli Tilsynelatende var ikke juli-salget i Japan alt for trist. 367.902 personbiler betyr en nedgang på nesten 6 prosent, mens 159.584 mikrobiler var en nedgang på 0,1 prosent. Men 2 ekstra arbeidsdager i årets juli skulle gitt 7-8 prosent høyere salgstall, slik at den relative nedgangen er vesentlig større. |
||||||||||||||||
Blant mikrobilene gikk både markedslederen Suzuki og nummer 2, Daihatsu, tilbake, mens Honda styrket tredjeplassen sin med en julifremgang på 2,2 prosent. Ellers tapte alle de andre volum, bortsett fra Mazda, som setter eget navn på Suzukier, der økte de med 13 prosent (hvilket ikke er så vanskelig når utgangspunktet er svært lavt.
Personbilstatistikken forteller om 11. måned på rad med nedgang. 2,382 millioner biler så langt for heleåret er nesten 6 prosent nedgang. Alle fabrikkene bortsett fra en, hadde tilbakegang, og denne ene var ikke Honda, som ellers har kjørt et meget sterkt løp de siste 12 månedene. Men deres problem var at suksessmodellen Fit/Jazz ble lansert sist juli, og da skal det godt gjøres for en ganske vanlig lanseringsfri juli å hamle opp med akkurat den. Resultat: minus 10,8% Markedsleder Toyota måtte tåle 4,2 prosent tilbakegang – de har vel heller ikke lansert noe nytt på et par uker nå. Det har derimot Nissan – ny March/Micra og ny Elgrand minivan. Slikt hjelper i Japan, opp 2,9 prosent. Mitsubishi har fremdeles meget å kjempe mot – gamle skandaler ny flunkende nye kvalitetsbekymmer: hele 32,4 prosent tilbake, fra et utgangspunkt som i seg selv var ganske lavt. Og fra Mazda hørte vi også minus, nesten 7 prosent baklengs var det der på tross av nye Mazda6. Les også:
|