Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat er litt friskere Annet kvartal viser at det kan spores bedring hos pasienten. Fiat tapte mindre og reduserte gjelden. Men spekulasjonene om GM-innmars er sterkere enn noensinne. |
||||||||||||||||
Det er selvfølgelig alt for tidlig å si noe om de nye Fiat-grepene virkelig hjelper. Men tallene etter annet kvartal viser en forsiktig oppgang. Hele konsernet gikk 127 millioner Euro baklengs, en sterk bedring i forhold til første kvartal der tilsvarende tall var på 299 millioner. Det er selvfølgelig bil som trekker ned, der var tapet i de tre første månedene 429 millioner, slik at 394 i annet kvartal vel må kunne kalles en forbedring.
At Fiat gjorde et driftoverskudd i annet kvartal skyldes imidlertid bare at de solgte 34 prosent av Ferrari. En gjeldsnedbygging fra 6,6 milliarder til dagens 5,8 milliarder skyldes imidlertid åpenbart mer enn det, og er meget løfterikt. Men samtidig renner kontinentets aviser over med historier om hvordan GM nå skal overta Fiat bil. Fiat skal slåes sammen med Opel og dermed skape en enhet med 17% markedsandel i Europa, er den siste teorien. Slike meldinger blir selvfølgelig møtt med ”rent tøv” fra Torinos side, og markedet har åpenbart heller ikke noen tro på det. Fiat-aksjene er ganske rolige for tiden.
Den beste begrunnelsen for at GM trenger Fiat, og fort!!! fant jeg hos en amerikaner som hadde søkt etter GM Safety på Google. Det eneste han hadde fått opp var sterkt tvilende beretninger om sikkerheten ved GenModifisert mat. Det samme skjedde da han Googlet på andre GM-begreper. Søkte han derimot på Fiat, skrev han, dukket det ikke opp slike problemer.
|