Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Felles bilavgifter i EU Etter at EU-kommisjonen klarte å avgi en dissensfri innstilling til nytt gruppeunntak er den i gang med neste skritt: Arbeidet for en felles bilavgift- og skatte-politikk i de 15 medlemslandene. |
||||||||||||||||
Et av formålene med det nye gruppeunntaket er å sørge for at det blir et jevnt prisnivå på biler – før avgift – i EU-området. Det neste blir da ganske naturlig, å sørge for et felles avgifts- og skattenivå. Kommisjonens begrunnelse er grei: ulike avgift- og skatte-systemer, og ulikt nivå på skatter og avgifter er konkurranseforstyrrende og hindrer den frie handelen i området.
Ikke at Norge er medlem, men vi kan allikevel bruke Norge som eksempel. Høye engangsavgifter gir høye bilpriser. Det betyr at bruktbilen er verd mange flere penger enn noen utenfor Norge er villig til å betale for den. Du kan ikke selge bilen til Tyskland for eksempel, men tyskerne kan selge sine brukte til deg. Det er konkurransevridende. Tilsvarende scenarier er det mange av innen EU, og de skal bort på sikt, lover kommisjonen. Denne gangen er det ikke Mario Monti, ansvarlig for konkurranse-arbeidet i EU, som er frempå, men Frits Bolkestein, han er kommisær for ”hjemmemarkdet”, EUs handelsområde. Han sier det er to områder de skal se på, det ene er registreringsavgifter, det andre er den årlige skatten. Den siste, sier han, må i stadig sterkere grad beregnes ut fra bilenes utslipp av kulldioksid, altså forbruk. Registreringsavgiften må det derimot tas helt andre grep på. Noen løsning har han ikke presentert men han sier at den store variasjonen her skaper problemer for handel over landegrensene. Han peker på at slik avgift er ukjent i fem av landene. Men ellers spriker den fra typiske 275 Euro i Italia til over 15.000 Euro i Danmark – pr. bil.
Som sagt, noen løsning er ikke presentert, det er bare sagt at problemet må fjernes og at man har fem til ti år på seg. Også her vil vi nok se at Norge kan stå utenfor så mye vi vil, men at også her kommer vi til å legge oss ganske tett opp til det som blir oppskriften innen EU.
|