Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Flere detaljer om Cayenne Du må fortsatt vente til Paris-utstillingen med å se nye Cayenne live. I mellomtiden gir vi deg flere bilder av den spennende nyheten og avslører detaljer som viser at den er en fullblods Porsche. |
||||||||||||||||
Cayenne kommer som kjent i to versjoner med tilleggsbetegnelser S og Turbo. Begge har Porsche forsynt med glimrende kjøreegenskaper, på vei så vel som i mer ulendt terreng. ”Porsche Traction Management” (PTM) permanent firehjulstrekk er standard i begge versjoner. I utgangspunktet kanaliserer systemet 62 prosent av motorkraften til bakhjulene og de resterende 38% til fronten, men dette reguleres trinnløst i forhold til underlaget du befinner deg på ved hjelp av sensorer som måler hastighet, helling, rattutslag og hvor aktivt du bruker høyrefoten.
Cayenne S Porsche skuffer ikke sine tidligere brukere, og har som vanlig plassert tenningsnøkkelen til venstre for 3-ekers rattet. To store, runde instrumentklokker er også sentralt plassert for å gi maksimal oversikt fra førerstolen. Standardutstyret i Cayenne S inkluderer blant annet alarm, kjørecomputer, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare forseter og skinninteriør. Automatisk klimaanlegg og radio/CD med 10 høyttalere følger også med. Når bilen har setene i normalposisjon rommer bagasjerommet 540 liter. Baksetene kan legges ned i forholdet 60/40 eller klappes helt sammen for å gi et bagasjerom på hele 1770 liter. Den store bakdøren er delt slik at vinduet kan åpnes separat for enkel innlasting av mindre gjenstander.
Cayenne Turbo Dersom du synes utstyrlisten for Cayenne S er imponerende skjønner du snart hvorfor prisen på turboutgaven er vesentlig høyere. Tiptronic gear er standard, hjulopphenget er utstyrt med et pneumatiske system som sørger for optimal bakkeklaring både i terreng og på autobahn og videre at bilen har lik høyde foran og bak uansett om den lastes maksimalt. Hele 116mm reguleres bakkeklaringen med i 6 trinn. Også interiøret i Cayenne Turbo er overlegent det du får i S-utgaven. Porsche Communication Management (PCM) med navigasjon, kjørecomputer og et spesialdesignet Bose surround-anlegg med 14 høyttalere og en effekt på hele 350 Watt er standard. Skinninteriøret er enda mer påkostet enn i S’en og aluminium er benyttet i en rekke detaljer for å skape et raffinert inntrykk av high-tech. Ratt og alle seter kan varmes opp, og forsetene samt rattet justeres elektrisk.
Som vi har nevnt tidligere her på BilNorge skal Cayenne bygges ved Porsches nye fabrikk i Leipzig mens motorene bygges i Zuffenhausen. Fabrikken har et kundesenter hvor kundene om ønskelig kan hente sin nye bil og prøve den på testbanen eller i terrenget like ved.
|