Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SsangYong investerer tungt SsangYong, som nettopp har introdusert en varebilutgave av Rexton her hjemme, beveger seg stille og rolig fremover i Korea. Nå skal de investere store summer i ny fabrikk, og pengene tar de fra egen lomme. |
||||||||||||||||
SsangYong befant seg i Daewoo-systemet da det ble forhandlet som verst, men de ble trukket ut av GM-samtalene og gitt en helt selvstendig rolle. Så i stedet for å ta livet av seg selv på en renslig og ryddig måte, som mange sikkert hadde regnet med, har de ikke bare klart å øke salget i første halvår med nesten 30 prosent hjemme (til 85.500 biler), de klarer å tjene penger på dem også. Gode penger.
Nå skal de bruke noen av disse pengene, ca. 200 milliarder won (ca. 170 millioner dollars) til å bygge en ny motorfabrikk. En fabrikk som skal få en kapasitet på ca. 200.000 motorer årlig. Det ser ut som om de mener at de selv skal bruke alle sammen, dermed har vi nok en bilfabrikk i den størrelsen Saab kjemper for å nå.
Det er ikke bare i Hyundai Daimlerchrysler har koreanske interesser. De eier også 1,2 prosent av SsangYong. Den forbindelsen var ikke bare lykkelig, koreanernes forsøk på å gjenopplive den gamle E-klassen med ny grill og nytt navn, SsangYong Chairman, holdt på å ta livet av den lille fabrikken. I dag gjør de bare det de kan, og det setter nok også Daimlerchrysler pris på. Da SsangYong fortalte børsen om sine planer og at de skulle realiseres med midler fra egne reserver, økte aksjekursen vesentlig mer enn børsindexen.
|