Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Visst er Focus RS rå, men hvem gjorde den? Du har allerede lest hva BilNorges redaktør syntes om den etterlengtede Ford Focus RS. Liknende glødende rapporter vil du snart finne i all verdens bilblad. Men jeg vedder en hundring (til et godt formål) på at ingen kommer til å fortelle deg hvem som designet den. For det blir det ikke sendt ut noen pressemelding på. Og ikke er det særlig interessant heller. Men vi vet det, vi da. |
||||||||||||||||
Stol på BilNorge når det gjelder å gi deg svar på spørsmål du ikke ante at du kom til å stille. Og jeg sier ikke at det er viktig, jeg sier bare at det er gratis.
Men hvis noen skulle finne på å stille Ford spørsmål om hvem som egentlig designet den nye Focus RS – og det er vi enige om, det visuelle er minst like viktig som låten og lukten, og så kommer det dynamiske i tredje rekke – får man sannsynligvis det tomme svaret at det er Chris Bird som er ansvarlig. Allerede der kan jeg gjøre det bedre, jeg kan fortelle om Claude Lobo som startet prosjektet, men som så ikke klarte å beherske New Edge greiene sine, så ha forsvant til venstre og inn kom Chris Bird som designsjef for Europa. Da hadde for eksempel allerede Jean Pierre Ploué, som i dag er designsjef hos Citroën, forsvunnet til Volkswagen i Spania, så han hører vi ikke om i dag. Ei heller om Boris Jacob som var eksteriør-ansvarlig helt til han også hoppet av som designer hos VW. Så der har vi en ikke-person til. John Statham regnes nok heller ikke, han er en av de unge, glupe hos Lotus i dag. Men det er allikevel nok å ta av: John Doughty som kom fra USA da de Høye Herrer tidlig i 1994 hadde bestemt seg for at Prosjekt C 140 skulle bli radikalt. Andre designere som man fremdeles kan snakke om er for eksempel Roberto Giachin, Brian Osman og en praktfull kinesisk-amerikansk interiørkunstner, Chelsia Lau, som hadde blitt med Doughty over Atlanteren. Hun hadde jobbet sammen med Mark Adams på den strålende Mercury MC4 fra Detroit-utstillingen i 1997, og i dag sier han at egentlig var det hun som skulle hatt jobben, for det var hennes innsats som gjorde bilen. Hvilken jobb? Den 1. september blir Mark Adams sjef for eksteriør design hos Opel (gratulerer Opel), og han ble bedt om å begynne der, sier Opels nye designsjef, Martin Smith, utelukkende fordi MC4 fremdeles står for ham som noe av det mest strålende innen bildesign. (Så der fikk du svar på enda et spørsmål du aldri ville funnet på å stille). Men så var det RS. Og da dukker det opp enda et perifert navn i Fords design sammenheng, nemlig David Hilton. Han hadde vært i Brasil og gjort en lokal Escort der, han hadde jobbet på Synthesis aluminium-konsept i 1993, han hadde gjort trucker, Ranger for modellår 1998 og F-150 for 1999, og så var han opptatt med Mondeo, først i USA og så i Europa fra 1996 til 2000. Eneste grunnen til at hans navn skulle ringe en forsiktig bjelle blant de aller mest ihuga, og da skal du virkelig være spesielt interessert, var at han viste en leirmodell av en tenkt superbil på en utstilling i Frankfurt i fjor. Euromodel het utstillingen, og dreide seg om moderne modellmakeri. Hans modell, ble vi fortalt, var et samarbeidsprosjekt mellom flere, der Ford hadde stått for selve leirmodellen. Hvorfor skulle Ford utføre en såpass stor oppgave for en av sine ex-designere som drev et lite konsulentfirma som heter Motorcity? Mysterium, og han fortalte ikke noe den gang. Men nå vet vi i hvert fall hvorfor kontaktene var så tette. Da prosjektet startet for alvor i januar i fjor var det Motorcity som hadde utviklingskontrakten. Han hadde ansvar for alt annet enn enginering. Design, styling, utvikling, levering av deler fra underleverandører, logistikk, koordinering, prototypebygging og godkjenning av komponenter. Alt fra visergutt, til designer, til kontorsjef til direktør, sier han nå. Alt skjedde i et bortgjemt lite verksted/studio som ingen visste om og her var det snakk om direkte rapportering til Fords nye Europa-sjef Martin Leach. Nå er det ikke sikkert at dette vil være Fords versjon, og kanskje overdriver David Hilton litt her og der, men vær enig om at dette er en førsteklasses jobb og at skaperen fortjener litt mer applaus enn han nok vil få. Det ante meg at ikke bare var dette svaret på noe du aldri ville spørre om, men det var også et svar som du faktisk kunne levd godt med, uten at du hadde fått det. Men som sagt, det er i hvert fall gratis.
Minn meg forresten på at du en gang ikke skal spørre om den norskdesignede Volvo 363 CS - ”Bilen som skal redde Volvo-sjefen” - så skal jeg svare på den også.
|