Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AMG viser (enda flere) muskler Nylig har vi omtalt en rekke oppgraderingen for Mercedes’ C- og S-klasse, og de første eksemplarene av den nye E-klassen har du kanskje hatt gleden av å møte på norske sommerveier. Men for de som har klart seg gjennom nedgangstidene på børsen er det AMG-Merc’er som gjelder. Nå flytter også DE lista noen hakk oppover. |
||||||||||||||||
Sist vi støtte på Mercedes-tuner AMG her på BilNorge var vel i forbindelse med SL55 AMG. Nå har de lekelystne ingeniørene kastet tryllestaven sin over ytterligere tre av moderfirmaets modellserier. Resultatet er at både E-Klasse, S-Klasse og CL fremstår med mer flerr enn konkurrentene setter pris på.
En 5,5-liters 8-sylindret kompressormotor er basis for de nye AMG-modellene. Inntil 500 hk og F1-gearing er blant fristelsene for entusiaster med plenty på bok. Sammenlignet med sine forgjengere kan de nye modellene skryte av effektøkning på mellom 34 og 39 prosent. I tillegg til, kanskje vel så viktig, 32 prosent økning av dreiemomentet. Du finner dem hos utvalgte Mercedes-forhandlere i løpet av høsten, i alle fall om du drar til en av de tyske storbyene.
Hver mann sin motor I alle tre modeller er motoren koblet til en 5-trinns automatkasse med AMG Speedshift funksjon. Ved manuell innstilling skifter du opp/ned ved hjelp av trykknapper på rattet.
E 55 AMG Selvsagt putter ikke AMG en motor med slike ytelser inn i en familiesedan uten også å foreta andre modifikasjoner. Hjuloppheng og bremser er tilpasset bilens ytelser. Luftdempet, aktivt Airmatic DC hjuloppheng er på plass, og føreren kan selv velge mellom komfortabel eller mer sportslig innstilling. Og velger han ikke selv, gjør bilen det automatisk i forhold til kjørestil. Bremsene er internt ventilert, i dimensjon 360x36 millimeter framme og 330x26 mm bak, og sørger for at du stopper minst like raskt som du akselererer. Hjulene på E 55 AMG er i dimensjon 245/40 ZR 18 framme og 265/35 ZR 18 bak. Lite velegnet for trikkeskinnene i Oslo sentrum! Innendørs finner du deg selvsagt godt til rette i AMG sportsseter i skinn/stoff. Lærtrukket sports-ratt og –instrumenter minner deg om at du ikke akkurat befinner deg i en sedat familiebil, noe paneler i edeltre gir deg grunn til å glemme.
CL & S-Klasse
Joda, AMG har lagt lista for sine konkurrenter. Neste generasjon 5-serie er på markedet neste år. Mon tro om deres M klarer å hamle opp med disse ytelsene?
|