Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fords luksusavdeling, en lukket bok Med masse fanfarer ble Fords Premier Automotive Group lansert som en egen forretningsdel der alle Europa&luksusmerkene ble samlet. PAG skulle sørge for en tredel av Fords samlede overskudd i 2005 ble vi lovet. Men foreløpig ikke et ord om hvordan PGA gjør det økonomisk. |
||||||||||||||||
Analytikere begynner å bli litt utålmodige etter å få konkrete tall fra PAG, for bedre å kunne avgjøre hvordan det egentlig ser ut for Ford. Men akkurat den boken får de ikke åpne.
Det er velpublisert at Lincoln og Mercury ikke lenger teller med blant PAG-merkene – dersom man fikk opp volumet på dem ville de vært glimrende profitt-medier. Det er også ganske solide indikasjoner på at av de andre PAG merkene er det egentlig bare Volvo som gjør seriøse penger for tiden. Men, ikke noe innsyn. ”Jo visst, det er vi som sa at gruppen skulle tjene mer enn 2 milliarder dollars i 2005” sier Alan Gilmour, Fords økonomisjef. ”Men foreløpig er bokføringen der alt for full av overlappende og grå områder til at tallene kan gi noe godt bilde av hva som skjer. Dessuten vil separat regnskap for denne gruppen gi konkurrentene alt for godt innsyn i hva vi egentlig driver med” sa han nylig. Mens skaperen av PAG, Wolfgang Reitzle, fremdeles var et navn som kunne nevnes, sa de at regnskapene skulle offentliggjøres for å vise hvordan PAG ville bli verdens ledende produsent av luksusbiler. Men nå er det altså en annen sang, selv om kollegaen tvers over gata, Daimlerchrysler offentliggjør separate tall for sin luksusbil-divisjon, Mercedes-Benz.
Den følelsen man sitter tilbake med er selvfølgelig at denne delen av Fords omstruktureringsprosess tar meget lenger tid enn ventet, og at det er slett ikke åpenbart at den er i ferd med å komme på skinner i det hele tatt.
|