Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volga tørker inn? For noen uker siden hadde vi en melding om en mulig tysk lansering av Volga. Forbausende mange hilsener fra våre lesere fulgte, og en av dem sendte oss sågar et klipp fra Moscow Times. Mot slutten for Volga? sto det. |
||||||||||||||||
La meg først fortelle at en rekke av de hilsenene jeg fikk etter den forrige Volga-notisen vår tyder på at det er mye norsk kjærlighet til denne russiske bilen. At jeg hadde vært litt nedlatende med hensyn til manglende airbags fikk jeg klare meldinger om – det har bilen åpenbart hatt de siste fire årene. Og alle andre forsøk på mobbing ble også slått hardt ned på.
Mange hadde kunnskaper om denne bilen som ikke vi hadde, og det er utrolig mange som leser russiske bilsider. Men så kom notisen fra den engelskspråklige Moskva-avisen. Den fortalte om manglende markedsaksept for den nye 3111-modellen som debuterte som prototyp på Moskva-utstillingen i 1998 og som kom i produksjon i 2000. Utviklingen av den hadde kostet noe som tilsvarer 130 millioner Euro, men det hjelper åpenbart ikke. I fjor ble det solgt 342 eksemplarer av den, så langt i år er det ikke solgt flere enn 20. Til avisen sier et styremedlem at det skal holdes et styremøte senere i høst der man skal ta beslutninger som vedrører videre produksjon.
La meg bare minne om at Volga etterfulgte Pobeda i 1955 og at de i dag også produserer en imponerende off-roader som kalles Tiger. Men historien om denne produsenten finner du i Volgas bilmerkehistorie om GAZ.
|