img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford trakk ut kontakten
Selvfølgelig er det trist når et industriforetak må bite i gresset. Men hvordan noen kan ha trodd at Th!nk var liv laga går over vår forstand. El-bil – har vi mange ganger sagt – er ikke noe transportmiddel, det er verdens minst effektive transmisjonssystem.

Da Ford overtok Th!nk-fabrikken i Aurskog i 1999 og Jac Nasser lovte å sette Aurskog Høland på verdenskartet var det begeistring. Og da han sa at de skulle produsere 5.000 slike biler i året var det faktisk noen som trodde på ham. Konge og statsråder og masse fint folk smilte begeistret.

Siden den gang har Jac Nasser forsvunnet ut til venstre, etter å ha gjort fryktelig mye annet galt også. Og Fords nåværende ledelse løper fremdels rundt for å feie den ene Nasser-kastanjen etter den andre ut av ilden.

Hele tiden har det jo vært pinlig åpenbart at dette er et produkt folk nødig vil ha. Ikke en gang med såpass store incentiver som i England (50.000 kroner i subsidier hvis du kjøper en slik) er det akkurat noen kø foran butikkene. Litt over 1000 av dem er fremstilt til nå, det er mulig noen er solgt, men de fleste er vel ute på leasing. Jommen bra de er lett resirkulerbare.

Da Th!nk-gruppen ble flyttet til California i mai 2000 slo vi fast at det norske produktet ikke akkurat spilte noen overveldende rolle i det nye Ford-opplegget. Vi fulgte franske studenters nedslående konklusjoner om Thinks fremtid i franske bykjerner – et prosjekt som den franske Ford-importøren satte i gang. For femti uker siden kunne vi fortelle at nå skulle interiør-designet på den nye, litt større, Think-modellen godkjennes av styret. I februar 2000 kunne vi fortelle at styreformann John Wallace ikke ante hvor mange biler som ble produsert på Aurskog, og at anslaget hans om fremtiden var helt på jordet. Vi siterte også Wallace, da han på et bly/syre-batteri seminar kunne fortelle at Think i hvert fall ikke ville ha bly syre mer, men noe meget mer avansert – hva det skulle bli, sa han ikke. Og da Ford søkte om amerikansk importtillatelse for 750 biler, på tross av at den ikke var typegodkjent, kalte vi det en krampeoperasjon for å holde produksjonen i gang.

Det påfallende fra vårt ståsted, var at heller ikke de gode, positive Think-signalene ble omfattet av noen interesse eller oppmerksomhet fra produsent eller eier. Vi har vel skrevet seks ganger så meget om Think, og av og til har vi også forsøkt å være litt begeistret, som det vi har funnet på Thinks eller Fords web-sider. Det har hele tiden virket som om selv halvhjertet hadde vært en alt for positiv beskrivelse av interessen fra eierens eller produsentens side.

Da CAR i en av sine siste utgaver skrev positivt om Think City men tilføyde at produksjonen snart skulle legges ned, bare at man enda ikke fikk noen til å innrømme det, og da vi den siste måneden forsøkte å hjelpe en kompis fra BBC med å besøke fabrikken, men ikke engang fikk skikkelige avslag – begynte tegningen å bli ganske klar.

Imidlertid er det dumt dersom man skal begynne å tro på skumle konspirasjonsteorier når denne delen av norsk bilhistorie skal skrives. Bilens konstruksjon var ikke god, kvaliteten var elendig (Fords egne ord) og elektriske bybiler drevet med oppladbare batterier kan bare overleve ved hjelp av kunstig åndedrett og Intravenøs næring. Gratis bompengepassering er ikke nok.

Det positive er at verdien på originale brosjyrer, og de samlede utgaver av nyhetsbrevet fra Th!nk Nordic, nå kan få en viss verdi på samlemarkedet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer