Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hybridkammeratene: Toyota og Nissan Det er vel i grunnen et uttrykk for hvor dyr slik produktutvikling er når det nå offentliggjøres en avtale om at de to store konkurrentene, Toyota og Nissan skal samarbeide om hybrid-biler. Samarbeidet vil i hovedsak si, i første omgang i hvert fall, at Toyota skal selge hybrid-komponenter til kollegaen. |
||||||||||||||||
10 år eller lenger, heter det i denne avtalen, skal de to samarbeide om utvikling og alminneliggjøring av hybridbiler. De skal legge sine utviklingsarbeider i samme pott og fortsette dette arbeidet sammen. Men i starten skal Toyota levere hybrid-komponenter til Nissan som Nissan skal bygge inn i biler som skal selges fra modellår 2006 – først og fremst i USA. Volumet på disse leveransene regner man med skal nå opp i 100.000 pr år i løpet av en femårsperiode som starter med 2006.
Nissan er jo ikke helt ukjent med hybrider de heller, de har forsiktig begynt å selge en utgave av Tino, og har en egen avdeling som kun driver med markedsføring av slike produkter. Men Toyota er storebror i denne sammenheng. Siden de innførte den første Prius i 1997 har de solgt 120.000 enheter av de til sammen tre hybrid-modellene de har nå. Det er svært sannsynlig at i dette samarbeidet vil vi fremdeles snakke om bensin/el-hybrider – kanskje diesel/el, og at komponentene fra Toyota først og fremst vil bli de kundene ikke merker noe til. Transaksel og inverter og elektroniske komponenter. Mens motor og programpakke blir Nissans eget, med Nissans egne karaktertrekk i. Nissan-eier Renault føyer for øvrig til at de ikke har noen umiddelbar plan om å hekte seg på dette samarbeidet. Men fra Nissans side presiseres det at teknologi-delingen mellom de to japanske selskapene også er åpen for Renault, dersom de er interessert i det.
I august fortalte vi at Wall Street Journal hadde en melding om at også Ford skulle kjøpe hybrid-biter og –teknologi fra Toyota. Og at Toyota håpet på et globalt salg på 300.000 hybrider årlig ved midten av dette tiåret. De begynner å nærme seg det målet. Problemet er selvfølgelig at de begynner å bli så dominerende på dette feltet at dersom ikke andre, for eksempel GM eller Daimlerchrysler, snart kommer på banen med egne konstruksjoner, vil Toyota kunne styre hele denne utviklingen.
|