Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan kupper Kina Kjapt gjort av Nissan. Mens VW forteller om produksjonsøkning hos samarbeidspartnerne, og mens Toyota forteller om et stort nytt engasjement sammen med Kinas største produsent FAW, offentliggjør Nissan sine nye Kinaplaner, som gjør at de andre vestlige engasjementene virker som de blir parkert direkte. |
||||||||||||||||
Nissan skal gå inn med mer enn 1 milliard Euro i et nytt selskap som skal opprettes i samarbeid med Dong Feng, en av Kinas største bilprodusenter i dag. Dette blir den største utenlandske investeringen i Kina noensinne.
Målet er å bygge en fabrikk som i 2006 skal produsere 550.000 biler, hvorav 330.000 skal være lettere nyttekjøretøyer. I løpet av ti år skal produksjonen ligge på like under 1 million enheter, og personbil-programmet skal da omfatte alt, fra mikrobiler til V8-luksuslimousiner. Til sammen snakker vi om et selskap med en verdi på over 2 milliarder dollars, Toyota/FAW avtalen har en ramme på 1,27 milliarder dollars. Nissan-partneren er ikke noen smågutt den heller. Selskapet ble etablert i 1969 som et rent statseid selskap. I første halvår i år har de solgt 190.900 biler – opp 45% i forhold til i fjor. Ca. 20 prosent av produksjonen er personbiler. De tjener godt med penger på driften, ca. 2,7 milliarder yuan i fjor – omtrent det samme i kroner. Samlet har de 12% markedsandel i det sterkt økende kinesiske markedet. Det Nissan kan tilby i tillegg til pengene, er selvfølgelig masse teknisk kompetanse, designkunnskap, marketing og salgshjelp, og eksport-kanaler når den tid kommer. Komponent.fellesskap vil selvfølgelig også bli viktig, og også på personalsiden ser begge partene frem til et nært samarbeid. Nissan-sjefen Carlos Ghosn kaller dette for ”Nissans nye utfordring”. Han har jo selv vist hvor godt Nissan klarte den forrige utfordringen; nemlig å overleve. Men egentlig blir vel den største utfordringen å få de kinesiske lederne til å tenke annet enn Audi. Da avtalen ble undertegnet sto det parkert et dusin Audier med svarte ruter utenfor Villa nr. 17 i det eksklusive Diayutai Gjestehus-komplekset i vestlige Beijing. Det er dette som er bilen for statsadministrasjonen. I et personbilmarked som har økt med 58% hittil i år, er det staten som har sørget for at salget av de kinesisk monterte A6-modellen har økt enda mer. Li Rongrong, kinesisk statsråd med ansvar for økonomi og handel, som var med på å underskrive avtalen, unnskyldte seg forsiktig med at det var hans arbeidsgiver som utstyrte ham med bil og sjåfør. På spørsmål om han kunne tenke seg å gå over til en Nissan, svarte han forsiktig at ”han skulle tenke på det”.
Vi får håpe at resten av Nissan/Dong Feng operasjonen blir mer presis.
|