Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kontrameldinger om A2 Igjen ser det ut til at det er litt ugreie følelser mellom Wolfsburg og Ingolstadt. Mens Audi sier noe om A2, sier VW-sjefen noe helt annet. |
||||||||||||||||
I sommer fikk Audi A2 den høythengende ”design-Oscar”, den offisielle tyske Design-prisen. Sågar utdelt av Forbundspresidenten selv. Den fikk det for å være ”aerodynamisk konsekvent utformet, og utstyrt med et lettvekts aluminium-karosseri. Bilens one-box konsept er kompakt og modig, og det går ikke an å ta feil av den og andre. Den har også et kultivert interiør som er ledende i sin klasse”.
Dessverre fikk den ikke prisen fordi den også var overveldende profitabel. For i følge Die Welt har Bernd Pischetsrieder besluttet at uprofitable modeller som A2 eller Lupo ikke skal få noen etterfølgere. Konsernets nye VAP (en intern produktplanleggingsplan) skal sørge for at man i fremtiden unngår denne type feilutviklinger. Men bare noen få dager i forveien sa Audi-sjefen, Martin Winterkorn, at A2 fortsatt skal bygges ved fabrikken i Neckarsulm, i hvert fall frem til 2005, og at den også skal utvikles til forskjellige typer livsstil-biler (hva nå det måtte være). ”Dermed”, sa Winterkorn, ”vil stykktallet igjen kommer over 40.000 pr. år, og det hele blir forholdsvis profitabelt”.
Men oppe i Wolfsburg fortsatte Pischetsrieder på sin sang. I fremtiden vil mer av innsatsen bli konsentrert i Wolfsburg, og han vil ikke gjenta sin forgjengers feil. Ferdinand Piëch tillot åpenbart for mye føderalisme rundt i datterselskapene. Den fella skulle ikke Winterkorn gå i – han ville slå sterkt ned på separatistiske tendenser, for eksempel hos Audi, skriver det tyske telegrambyrået dpa at han sa.
|