Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Grand Prix fra Pontiac Selv om vår fokus er rettet mot Paris for tiden, lar vi ikke nyheter fra andre verdenshjørner gå upåaktet hen. Som at Pontiac denne uken har lansert sin 2004-modell av Grand Prix. |
||||||||||||||||
Niende generasjon påstår Pontiac nå å kommet frem til av denne middelsstore sedanen, et tall vi tar med en klype salt, for mange av ”generasjonene” er nok lettere ansiktsløftinger. Denne nye, som skal i produksjon tidlig neste år, har identiske mål med sin forgjenger. For, som GM sier, brukerne har fortalt dem at Grand Prix har perfekt størrelse.
Bygget på suksess Designet er rent, nesten kupéaktig, og demonstrerer Pontiacs designretning for det 21. århundre. Grillen, med to store luftinntak, er Pontiacs varemerke, og finnes også på øvrige modeller i serien, som den kommende GTO og konseptbilen Solstice. Bak dominerer store lykter i hvert hjørne og to doble eksosrør. Dekkene er montert på 16- eller 17-tommere, avhengig av modell og utstyrsnivå. Interiøret er rustet opp med nye stoffer som gir en mer raffinert følelse enn hos forgjengeren. Instrumentene er større og omkranset av rammer i børstet nikkel, det samme metallet som du finner på detaljer i dørene og på gearspaken. Et Head-Up-Display (HUD) kan leveres som ekstrautstyr og gir nyttig informasjon mens føreren holder blikket festet på frontruten. Her kan du lese av hastighet, blinklys-signal, om fjernlyset er aktivert, utvendig temperatur og andre nyttige informasjoner.
Competition Group Package Og elektroniske hjelpemidler kan trenges, for Grand Prix GT yter 200 hk mens den kompressor-matede V6en i GTP-versjonen kan skryte av 250 hk. Maks dreiemoment for sistnevnte er 380 Nm. Det betyr at Grand Prix’s motorer starter der de fleste konkurrenter slutter.
Automatgear er selvsagt standard, men i Competition Group-modellene får du også paddle-shift på kjøpet. Og Pontiac lover at denne har den raskeste responsen i bransjen. Så synd da, at norske HK-avgifer effektivt bremser importen av spennende biler som Pontiac Gran Prix til Norge.
|