Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Petter Solberg der han skal være Etter første dag av Rally New Zealand er som vanlig Peugeot i tet. Men Petter Solberg henger godt med og har store muligheter for avansement i løpet av helgen. |
||||||||||||||||
Petter har vært på pallen tre ganger i år, og etter 2. plass i Argentina og 3. plasser i Finland og Sanremo er det nå seieren han er ute etter. Men Peugeot har vist seg overlegne i årets sesong, så Petter må henge i ramma dersom han skal nå helt til topps.
SS1 – 32,37km Petters teamkollega i Subaru, Tommi Mäkinen hadde 4. beste tid foran Jani Paasonen i Mitsubishi og Colin McRae i Ford. Paasonen (27) fikk telefon fra Mitsubishi for bare to uker siden da det ble klart at deres ordinære fører, Alistair McRae, måtte stå over løpet grunnet skader han pådro seg i en sykkelulykke. Petter Solberg kjørte inn til 7. plass på åpningsetappen, 17,2 sekunder bak teten. Han beklaget etterpå på at han satset på for harde dekk. -Jeg trodde det skulle bli varmere enn det ble, men nå går vi for mykere blanding på neste etappene, sa Petter på service.
SS2 – 6,52km For svenske Kenneth Eriksson og kartleser Tina Thörner var det sluttkjørt etter en avkjøring på etappen.
SS3 – 16,62km Petter avanserte forbi sin teamkollega og inntok 5. plassen i det foreløpige sammendraget.
SS4 – 29,68km Petter Solberg klarte bare 12. beste tid på etappen, 27,5 sekunder bak teten, og forteller selv hvorfor: -Det var nære på! Vi kvalte motoren i en hårnål 18km inn på etappen, og da vi stoppet hadde vi et enormt stup ned til sjøen på venstre side. Petter sier videre at det er vanskelig å henge med, men at han gjør sitt beste. -Det er nesten som i Finland, med Peugeots dominans, og du begynner å finne unnskyldninger for bilen og deg selv, sier Petter. –Men vi fortsetter å gjøre justeringer og forsøker å kappe inn på ledelsen deres. I det tette sammendraget ramlet Petter på ny ned til 6. plass bak kollega Mäkinen. Colin McRae i Ford måtte bryte rallyet etter en avkjøring på etappen.
SS5 – 11,15km Peugeot hadde neppe full klaff med dekkvalget på denne prøven, for Burns som hadde vunnet alt så langt i dag, ble bare nummer fem. Armin Schwartz i Hyundai tok 6. plassen.
SS6 – 16,62km
SS7 – 2,10km SS8 – 2,10km Petter gjorde tok sin andre strake seier i andre forsøk på SuperSpesial-etappen. De to Peugeot-førerne Burns og Grönholm delte 2. plassen foran Mäkinen, Rovänperä og Märtin.
Sammenlagt etter dag 1 Bare 9,2 sekunder bak Petter følger Markko Märtin (+ 56,9) som beste Ford-fører. Hyundai legger beslag på 8. og 9. plass med Freddy Loix (+ 1:19,0) foran Juha Kankkunen (+ 1:22,1) og Carlos Sainz i Ford (+ 1:22,2) er foreløpig nummer 10.
Rally New Zealand fortsetter med 10 etapper lørdag og 8 etapper søndag, så løpet er fortsatt helt åpent. I morgen starter førerne i motsatt rekkefølge av resultatene første dag, og det burde medføre et enda bedre utgangspunkt for Petter. Men dessverre for ham gjelder det også førerne foran ham på resultatlista.
|