Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Touran fra båndet Vi antydet forleden at det å stenge Wolfsburg i januar for å bygge opp produksjonslinjer til den nye Golf, som skal lanseres til høsten, hørtes litt søkt ut. ”Hadde vi glemt Touran, som skal komme til våren?” spurte folk som tror mer på VW enn på oss. Nei, det har vi ikke, for der er båndene allerede på plass. |
||||||||||||||||
Tyske Automobilwoche har allerede fortalt om hvordan produksjonshallene 8, 9 og 10 i Wolfsburg så vidt har begynt å komme i sving. Hver dag kommer det nyproduserte Touran-modeller derfra, riktignok ikke mer enn 5-6 foreløpig, og de er ikke ment som annet enn instrumenter for å kjøre inn det avanserte produksjonsutstyret og som opplæring av de ansatte.
Når fabrikken får fullt trøkk snakker vi 800-1000 biler/dag. Det blir ikke lenge til, det snakkes om at denne flexi-van modellen, som er den første som er basert på høstens nye Golf, skal i salg allerede i februar. Det er forresten også en pussig ting, denne bilen bygges ikke av VW, men av Europas aller ferskeste bilprodusent. Da VW lanserte sin 5000x5000 plan, en lønns/produktivitets-skisse, utarbeidet i tett samarbeide både med myndigheter og fagforeninger, ble det samtidig etablert en ny juridisk enhet som skulle håndtere disse nye arbeidspolitiske prinsippene. Derfor er det Auto 5000 GmbH som står for produksjonen i disse tre enorme produksjonshallene. Som for øvrig er fylt med automater og roboter og lasersveiseutstyr i en helt annen grad enn andre bilfabrikker. Og selvfølgelig skal alle de nyansatte (28.000 søkte på de første 200 jobbene der) lære seg bruk av slike, men medarbeiderne skal også gjennom kursing i bilarbeider-fremmede fag som kommunikasjon og presentasjonsteknikk. 3 timer hver uke skal de ansatte videreutdannes under hele sin ansettelsestid – utvidelse av horisonten er en del av 5000x5000-opplegget.
Midt oppi denne festen er det virkelig trist at en forholdsvis samlet europeisk presse har utnevnt Touran, riktignok etter bare å ha sett bildene, til årets kjedeligste nye bil.
|