Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Statshjelp til Fiat? Søndag begynte italienske aviser å antyde at den italienske statsministeren hadde bedt Fiat unngå å stenge noen fabrikker, til gjengjeld skulle han gjøre alt han kunne for å hjelpe – uten at det kolliderte med EUs forskrifter. |
||||||||||||||||
Italia opplevde noen dekorative, og heldigvis ganske ikke-voldelige, demonstrasjoner sist week-end. Dels protesterte hele venstresiden mot nye lover som i praksis gjør at statsministeren, Silvio Berlusconi, ikke kan rettsforfølges for påståtte uregelmessigheter fra sin før-statsministertid. Samtidig var fagforeningene meget aktive i sin holdning til Fiats planer om å si opp en femdel av arbeidsstokken, samt å stenge en rekke fabrikker for kortere eller lengre perioder.
Og dermed ser selvfølgelig Berlusconi muligheten for å gjøre to ting: fjerne oppmerksomheten rundt sine egne problemer, og samtidig bli arbeiderklassens helt også, dersom han får hjulpet Italias største arbeidsgiver. Etter et fire timers langt møte med Fiat-topper, hjemme hos Berlusconi i Milano (bare det, og at møtene ikke fant sted i noen Agnelli-adresse i Piemonte viser jo klart at det begynner å tegne seg en ny, sterk mann i Italia nå), kom det kommunikeer som snakket om ”å styrke sektoren”, hvor man brukte uttrykk som ”markeds-løsninger” for ikke å hisse opp EU-kommisjonen og hvor man nevnte industrielle og finansielle planer for å sikre Italias produksjons-potensiale. Regjeringen har press på seg fra alle kanter. Kirken var ganske klar: i en rekke av søndagens gudstjenester ble det klart sagt fra at høyere arbeidsledighet tålte ikke landet nå. Og samtidig antydet en rekke parlamentsmedlemmer fra Sicilia at de ikke ville stemme for regjeringens budsjett med mindre Roma gjorde noe for å redde Fiat-arbeidsplassene på øya. Men problemet for regjeringen er at de kan presentere så mange incentiver de vil. Høy skrotpremie, økonomisk premie for å kjøpe nye, små, magre biler, eller hva annet den måtte finne på. Det hjelper ikke uten at Fiat samtidig kan finne måter å benytte seg av dette på. Det er allerede innført et par slike sukkerbiter i Italia, men det er leverandører som Toyota som har scoret på det, mens Fiat-volumet faktisk har fortsatt å skrumpe. Og dermed er man ute i et stor dilemma, skal man introdusere salgs-hjelpemidler som andre kanskje klarer å utnytte bedre enn den italienske kjempen?
Aksjemarkedet har imidlertid tro på at det skal gå bra, Fiat-aksjene opplevde et lite løft da Milano åpnet mandag morgen.
|