Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Styrket nordisk bransjesamarbeid
Norges Bilbransjeforbund (NBF) går nå inn i samtaler om et tettere samarbeid på administrativt plan mellom de nordiske bilbransjeorganisasjonene. De øvrige foreningene er Motorbranchens Riksförbund (MBRF) i Sverige, Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), og Autoalan Keskuslitto i Finland. Bilbransjeforeningen på Island kan også være aktuell. |
||||||||||||||||
Det første møtet finner sted i København 18. november. Den videre intensjon er å få til jevnlige møter der organisasjonene vil utveksle erfaringer omkring forhandler- og verkstedforhold. Samtidig vil man velge felles nordiske representanter til fremtidig lobbyvirksomhet i EU og i CECRA (Conseil Européen du Commerce et de la Réparation Automobiles), den europeiske fellesorganisasjonen for bilforhandlere og bilverksteder. Sverige, Danmark og Finland er medlemmer her, mens Norge og Island har observatørstatus.
Hensikten er på denne måten å få til en felles nordeuropeisk vinkling på EU-arbeidet: Ved at alle de nordiske organisasjonene representeres av en eneste person, må vedkommende nødvendigvis bringe fellesnordiske interesser til torgs. Samtidig er en slik løsning kostnadsbesparende. Det tettere samarbeidet vil formodentlig også gi større muligheter for å komme tettere på forhandlingene mellom bilfabrikkene og EU-Kommisjonen, slik de nordiske forbundene vurderer det – og sikkert ikke uten taktiske baktanker i forhold til det reviderte gruppeunntaket. -Bilfabrikker handler globalt, mens forhandlerne tenker lokalt. De nordiske organisasjonene ser derfor en oppgave i å koordinere de lokale tankene, uttaler direktør Preben Kjær i DAF til danske Motor-Magasinet.
–Hver for oss representerer vi små markeder, mens vi samlet bør kunne bli en stemme med større kraft i. Men la meg understreke at dette handler om mer enn gruppeunntaket. De nordiske organisasjonene kan utveksle nyttige erfaringer på mange andre områder. Felles for disse landene er bl.a. spenningsforhold til forsikringsbransjen og faglige utfordringer som for eksempel rekruttering. Vi fant derfor at det uansett er nødvendig med en hyppigere møtefrekvens enn de tradisjonelle to års intervaller mellom samlingene i organisasjonenes nordiske råd, supplerer adm. direktør Eirik Høien i NBF.
|