Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Saab og Jag i rødt i år
I de siste dagene er det kommet frem at både Saab og Jaguar taper penger i år. Når det gjelder Jaguar ”ante” alle det, men det var ikke bekreftet. Saab er mer overraskende, de skulle ha tjent penger i år. |
||||||||||||||||
2002 var planlagt å bli det året da Saab svingte tilbake til pluss-siden, eller i det minste break-even. GM skulle få se at investeringene deres begynte å betale seg.
Men nå forteller Saab-sjefen Peter Augustsson i et intervju med Dagens Industri at også i år kommer det til å gå i rødt. Han ville ikke si hvor meget, men analytikere regner med at det kan dreie seg om 500 millioner svenske kroner. Han kunne derimot bekrefter at GM begynte å bli litt utålmodig, de har tross alt lagt 15 milliarder kroner i denne virksomheten over de siste ti årene. Årsakene kan være flere. Høye introdukjonskostnader ved å få den nye 9-3 på nett, for eksempel. Eller, som det antydes andre steder, feilvurdering når det gjaldt etterspørselen etter dieselmodeller. Men hvorfor det skal ha kostet en halv milliard er ikke lett å forstå. At Jaguar også blør har det lenge gått rykter om. Man har regnet med at Volvo er den eneste av merkene i Premier Automotive Group som tjener penger. Men det var allikevel en overraskelse – tilsynelatende også for hans nærmeste – at Nick Scheele, Fords dag-til-dag leder, til de grader tok tyren ved hornene. Ikke bare fortalte han at Jaguar tapte penger, han fortalte også hvor meget. Ca 500 millioner dollar. Han påsto at mesteparten av tapet kunne tilskrives den nye XJ-modellen og problemer med utviklingen av aluminiumskonstruksjonen. At introduksjonen mot forhandlerne er utsatt til 2003 betyr også at ikke en krone kan bokføres inn på denne bilen i år. Men for det nye flaggskipets skyld bør det jo tilføyes at selv om Jaguar-salget i USA er opp med 62% i USA i år, så skyldes dette i så stor grad X-Serien at salget av de andre, mer profitable modellene faktisk har sunket. Og X-bilene har i meget stor grad blitt solgt via et aggressivt leasingopplegg som det umulig kan ha vært mye fortjeneste i. I Europa er også volumet vesentlig opp, 50%, takket være X-Serien. Også her er de andre modellene ned. Og allikevel kommer ikke X til å nå volum-målet på 50.000 enheter i Europa i år. Nå er det manglende diesel de skylder på.
Men uansett låter det ikke helt rettferdig bare å skylde på XJ.
|