Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GMs tredje kvartal preget av Fiat GM har lenge advart om at de kom til å skrive ned sin 2,4 milliarder dollars investering i Fiat ”vesentlig”. De gjorde alvor av de i tredje kvartal, ned til 220 millioner dollars. Dermed gikk Generalen i rødt med 804 millioner i tredje kvartal. |
||||||||||||||||
Sammenliknet med tredje kvartal i år, ble tapet mer enn doblet, fra fjorårets 368 millioner dollars. Men ser man på 2,2 milliarders nedskrivningen har jo brutto-resultatet måttet være ganske positivt.
På drift alene gjorde man i hvert fall 696 millioner dollars i Q3, på tross av at Europa fremdeles blødde 180 millioner i perioden (en bedring på 100 millioner – tross alt). For øvrig tjente bilsiden i Asia/Pacific, men gikk nesten like meget baklengs i Latin Amerika/Afrika. Det er med andre ord Nord-Amerika som gjør det best. Inntektene økte med 14 prosent der, mens produksjonsvolumet var opp 5,6%. Det betyr heldigvis også at markedsandelen gikk opp, men ikke så meget som ønskelig. Generalens tropper har jo den siste måneden båret slips eller skjerf som det har stått 29 på. Men enda er ikke markedsandelen på mer enn 28% - opp 0,3 prosentenheter siste kvartal. Andelen trucker er for øvrig 57% av totalen nå, den var på ”beskjedne” 53% for et år siden. GM la for øvrig til, med ny adresse mot Italia, at Fiat bør være forsiktig med å endre eierstrukturen. Dersom for eksempel staten går inn på en eller annen måte vil det endre forutsetningene i den avtalen GM har med Fiat. Det er med andre ord ikke sikkert at GM vil føle seg forpliktet til et eventuelt oppkjøp av de resterende 80% av den italienske giganten, dersom noe slikt skjer. Meldingen var en åpenbar advarsel mot å redde ”fabrikken” på annen måte enn den de fleste anser som den eneste brukbare: rå kutt i kostnader, hvor smertefull en slik reorganisering enn måtte være, og hvor vanskelig det er for en italiensk regjering å godta dette. GMs beskjed er imidlertid vanskelig å overhøre, ikke minst fordi kreditt-ratingen til Fiat, som fremdeles er forbausende positiv, er helt avhengig av buy-out opsjonen mot GM. Så alvorlig anser Fiat åpenbart dette å være nå, rapporterte det italienske telegrambyrået ANSA, at gamle Gianni Agnelli faktisk hadde vært til stede på et toppmøte på Fiats kontorer sist helg. Når patriarken viser seg der, da må det være alvor.
Men da kanskje det begynner å skje noe også.
|