Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scania på plass i Tokyo Lastebilutstillingen i Tokyo, som åpnet for publikum i dag, oversvømmes ikke akkurat av oversjøiske produkter. Det er faktisk slik at når Scania nå stiller der, vekker det enorm oppsikt. |
||||||||||||||||
Det er første gang svenskene er på plass der, men nå har da også Scania meget god grunn til å stille. Tidligere i år ble det nemlig gjort en forsiktig samarbeidsavtale mellom Scania og Hino. Første skritt i denne avtalen er at Hino skal markedsføre noen av Scanias trekkvogner.
Scania/Hino-standen er imidlertid meget mer enn bare en Hino-klargjort Scania-hytte. Her vrimler det av svensker rundt Kaj Lindgren, visepresident i selskapet og arkitekten bak Hino-avtalen. Hino og Scania utfyller hverandre, samtidig som begge stiller på samme høye nivå”, sier Lindgren. ”Scania er King of the Road, Hino er den ledende japanske lastebilprodusenten med det beste imaget. Sammen skal vi kunne finne mange muligheter for fremtidig samarbeide.” Allerede nå vet vi at avtalene også innebærer detaljer som utveksling av kunnskaper om utslipps-teknologi (der Scania også jobber sammen med Cummins) og at man snakker om å benytte Hinos 7-liters motor i noen av Scanias modeller. Scanias folk på utstillingen er stolte over selskapets modul-system som gjør det meget enklere enn japanske kunder er vant til, å skreddersy modeller helt etter transportbehov. Det er for eksempel ofte slik i Japan at lastevolum er mer interessant enn nyttelast, derfor er for eksempel lavbygget chassis, men ikke maks antall hestekrefter ofte en del av oppskriften. Når det gjelder spesielle japanske forskrifter er det visstnok bare speilene som Scania må modifisere. Det høres overkommelig ut.
BilNorge kan umulig ta for seg alle nyhetene på årets lastebilutstilling i Tokyo. Men følger du med i YrkesBil vil det komme omfattende Tokyo-reportasje der.
|