Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda ser lysere tider Mazda, som Ford eier en tredel av og dermed kan gjøre litt mer amerikansk, bryter gammel japansk skikk og er skikkelig aggressiv når det gjelder økonomiske fremtidsutsikter. Etter et førsteklasses første halvår øker de nå prognosene for hva dette forretningsåret kommer til å bringe av resultater. |
||||||||||||||||
Den lystige bakgrunnen er resultatene fra første halvår som ser ut til å ende på nesten 45 millioner dollars. I mai sa de at man regnet med litt over 15! ”Dette kommer først og fremst av at vi arbeider tettere med våre underleverandører slik at vi har fått en radikal reduksjon av innkjøpskost” var bedriftens forklaring på hovedårsaken. Det har vel heller ikke gjort så mye at de har lovende nye modeller, og at de fremdeles har store fordeler av en svak yen.
Dermed, sier de, regner man med at årsresultatet vil ende på 26,5 milliarder yen, opp fra den tidligere prognosen på 20 milliarder. Samtidig øker man også anslaget på omsetningen, fra 2,25 trillioner til 2,34. ”Dette var bra” sa aksjemarkedet og sendte aksjene opp nesten 7 prosent, før man fikk satt seg ned og begynt å finregne. Dermed tryna de igjen, slik at økningen tross alt ikke ble på mer enn 3 prosent. Årsakene er åpenbare. For eksempel øker volumet i USA, men omsetningen øker ikke på grunn av de store salgsomkostningene man har der nå i form av rabatter og andre incentiver. På hjemmemarkedet har de faktisk skrudd ned salgsforhåpningene og dessuten tyder bemerkninger på at gammel gjeld allikevel ikke vil bli redusert så kjapt som forutsatt.
Men allikevel gjorde Mazda-aksjene det vesentlig bedre enn Toyotas, på tross av at Toyotas halvår og prognoser var atskillig mer oppløftende enn Mazdas. Skyldes det simpelthen gleden over at Mazda igjen går med overskudd, etter å ha tilbrakt mesteparten av 90-årene i rødt?
|