Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
USA-salget på trynet
Nå, plutselig, har amerikanske forbrukere oppdaget at 0-0-0 dealer på nye biler ikke betyr at bilen er gratis. I over et år har bilsalget vært utrolig høyt der borte, i oktober raste det med 27 prosent. |
||||||||||||||||
Etter 11-09 fant GM ut at noe av det beste de kunne gjøre var å sørge for at hjulene ble holdt i gang. Dermed satte de i gang med en null-prosent-rente finansiering av nye biler. De andre fabrikkene hengte seg på, og utvidet for så vidt tilbudet, med null i kontant og så mange andre nuller man kan tenke seg.
Men nå hjelper ikke det lenger. Og det går særlig ut over de amerikanske merkene som har vært ivrigst med denne type avslag. Mens markedet skrumpet med 27% kunne GM fortelle om en minus på 32% i oktober, Ford gikk baklengs med 35% og Chrysler med 31%. Bortsett fra VW, som måtte rygge med 19%, gikk det stort sett bra med de importerte. Alle de tre store japanerne krympet mindre enn snittet og både Audi, Mercedes og BMW kunne faktisk fortelle om økende volum. Nå dreier dette seg dessverre om mer enn salgsvolum for biler. Det betyr at konsumentene har begynt å tenke på en annen måte, tilbakeholdenhet her vil ha stor betydning for den amerikanske økonomien. Biler utgjør ca. en femdel av konsument-forbruket i USA, og har derfor meget stor innvirkning på økonomien. Vi snakker selvfølgelig også om arbeidsplasser, en nedgang i salget betyr større ledighet. Oktobertallet er dramatisk, fordi oktober 2001, som man sammenlikner med, hadde et volum som tilsvarte en årsomsetning på over 21 millioner biler. Årets oktober tilsvarer et årlig volum på såvidt over 15 millioner biler. Differansen er dramatisk.
Det man venter på nå er nye oppfinnelser fra produsentene for å trekke kundene inn i salgslokalene igjen.
|