Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Splitter ny Avensis Toyota har sluppet de første detaljene og bildene av sin nye Avensis. Modellen kommer i tre forskjellige utførelser og er klar for norske forhandlere våren 2003. |
||||||||||||||||
Dette er neppe noen god nyhet for konkurrentene i det mellomstore familiebilsegmentet, for Toyota gjør allerede et solid innhugg i den norske registreringsstatistikken. Deres bestselger Corolla er hittil i år Norges suverent mest solgte bilmodell. Yaris innehar femteplassen og dagens Avensis ligger på 7. plass mellom Mondeo og Polo.
Toyota lover å sette nye standarder i bilkvalitet med sitt nye europeiske flaggskip. Det gjelder på alle områder fra sammenføyning av karosseriplater til kjøreegenskaper. Nye Avensis er som sin forgjenger utviklet spesielt med Europa i tankene. Her skal også produksjonen foregå ved konsernets Burnastone-fabrikk i utkanten av Derby i England. Dagens Avensis er solgt i et antall av drøye 450.000 siden introduksjonen i 1997. For den nye modellen er salgsmålet 130.000 biler pr år.
Tre karosserivarianter Bilen har vokst i alle retninger sammenlignet med sin forgjenger. En lengde på 4,63m er en økning på 11cm. Bredden er 1,76m mens høyden er 1,48, et tillegg på 5cm i begge retninger. Den nye stasjonsvognen har fått en lengde på 4,70 meter, og det medfører at den er strukket 10cm. Toyota har lagt stor vekt på støydempende tiltak. Nye materialer utviklet sammen med en underleverandør skal være spesielt effektive når det gjelder å fange opp høyfrekvente lyder samtidig som de er lettere enn tradisjonelle støyabsorberende materialer.
Fokus på sikkerhet Avensis blir i første omgang lansert med fire forskjellige motorer, tre VVT-i motorer for bensin og en D-4D common rail for diesel. Minste variant er en 1,6-liter på 110hk, deretter følger en 1,8-liter på 129hk mens bensinmotorene toppes av en 2-liter med direkteinnsprøyting på 147hk. Dieselversjonen er en 2-liter på 116hk med en ny type turbo.
Service-intervallet for nye Avensis er 30.000km eller annet hvert år, men produsenten anbefaler likevel en sjekk på 15.000 eller en gang i året. Prisene er foreløpig ikke fastlagt siden de første bilene ikke kommer til Norge før i april. Toyota Norge antyder til Bilforlagets Trygve Bæra at de får en diesel stasjonsvogn i businessutgave til under 300.000 og håper å få presset rimeligste versjon med 1,6-liters bensinmotor ned i rundt 250.000. Vi kommer selvsagt tilbake med priser og mer informasjon når disse foreligger. I desemberutgaven av Bil kan du lese mer om nye Avensis.
|