Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Honda var blant SEMA-stjernene Enda er vi ikke ferdige med gjennomgangen av den store SEMA-utstillingen. For eksempel kan det umulig være en bombe at Honda var blant de best representerte merkene der. For med all sin bilsportsaktivitet har jo Honda et renommé å forsvare. |
||||||||||||||||
Honda har alltid vært først i den japanske kontingenten når det gjelder å bygge motorer til banekjøring eller når det gjelder å pakke utrolige mengder hestekrefter inn i uskyldig utseende gate-Civic’er.
De opprettholdt trykket på årets SEMA også. Husets egen Mugen-utstyrte Civic forteller en del om hva som egentlig er tilgjengelig. Den modellen som ble vist var utstyrt med helt elementære biter som bare var hentet ned fra hylla. 240 hester, seks-trinns gearkasse og diffbrems i overføringen var bare litt av oppskriften. For ellers fant man Mugen deler overalt, fra bremsebånd og termostat til det sportslige interiøret. Det fantes også noe de kalte en Civic Si Concept med en 230-hesters turbomotor, men der det meste hadde skjedd på det visuelle. Det vil si senking og 18-tommere har selvfølgelig endel å si for kjøringen også, men uansett hvordan det går: tøft ser det ut. Karosseriet hadde man lakket i en rødfarge som til nå har vært eksklusiv for CBR-motorsykkelen, og eksteriøret var preget av luftekanaler, både for kjøleluft, og luft som definitivt ikke var kald mer, som var fremstilt i nikkel-kullfiber. Eksotisk. Accord fant man også i såkalt konsept-utgave, der hovedvekten var lagt på optikken, men hvor man aner at med en V6-motor som ender i ganske fete rør, og halvautomatiske seks trinn under panseret har man ikke glemt bort at det også skal være litt kjapt, dette her. 300 hester sto det på skiltet. Men også her var hovedvekten lagt på styling-biter og senket fjæring, alt sammen med biter som kan kjøpes over disk. Det er ingen planer om å produsere slike modeller, men en rekke forhandlere akter å bygge opp små serier, der de også kan legge på egne små spesialiteter. Derimot leverer Honda i USA fabrikk-sett til både en Civic-utgave og to av Acuras modeller. Et Accord-sett som bare består av fjæringsdeler, 17-tommers hjul og masse karosseribiter, inklusiv en ganske gedigen bit som skal under bilen, for å hjelpe på aerodynamikken der, koster ca. 5.000 dollars og med det på plass er fremdeles den originale 3 år/36.000 km garantien gyldig. FOTOALBUM: Klikk for store bilder
|