Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europasalget: Nedgangen bremses opp Nye tall fra ACEA, som forteller om salget av nye biler i Europa i oktober viser et lavere fall enn snittet så langt for hele året. Kan det bety at nedgangen er i ferd med a stoppe? Kanskje til og med utviklingen skal snu? |
||||||||||||||||
Så langt i år er det solgt 3,6% færre biler enn i de første 10 månedene i fjor. Men oktober, som endte på 1.179.498 personbiler, viste en nedgang på 2,1 prosent. Fremdeles godt under totalfallet hittil i år. Men allikevel må vi vel slå fast att dette har vært en urolig høst uten særlig stabile signaler: august lå 0,9 prosent under mens september lå 0,9 prosent over.
Lovende er det imidlertid at det største markedet, Tyskland, definitivt viser tegn til bedring. En oktobernedgang på bare 1,1 prosent lar seg høre når årssnittet er 2,5%. Spania, som ligger nesten 8 prosent etter i år, hadde en oktober 0,3 over i fjor, mens Storbritannia, som så langt er 4,6% foran fjoråret måtte se en oktober som lå 0,6% etter. Italia er så langt 10 prosent etter fjoråret, mens oktober endte 4 prosent under – bare i Frankrike akselererte nedgangen. Minus 5,1 prosent i oktober, minus 4,8 prosent for hele året.
Ser vi på merkene kan det virke som om det er de dyrere som tar smellen nå. Mercedes mistet 0,1 prosentenhet markedsandel, BMW 0,3 prosentenheter, Audi 0,1, akkurat som SAAB. Utpregede fremgangsrike i oktober er for eksempel Toyota og Honda, Citroën og Mini.
|