Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda2 fra Spania Med Mazda2 kommer Spania til å få enda et løft i sin bilproduksjon. Foreløpig er planen å bygge 40.000 av dem neste år, men tallet vil kunne økes til 60.000. Dette blir den første ”ekte” Mazda som produseres i Europa. |
||||||||||||||||
Fords fabrikk nær Valencia, Almussafe, heter den, er nå nesten helt klargjort for det nyeste produktet derfra: Mazdas nye 323-avløser: Mazda2. De første forserie-bilene er allerede ferdige, den 30 november skal den første bilen presenteres hos forhandleren i Valencia, i januar skal båndet ha fullt trykk og i mars skal bilen være i salg. Slik ser timeplanen ut nå.
Motor-planen ser ut som tre bensinmotorer (1,2; 1,4 og 1,6 liter) og en common rail diesel på 68 hester. Fem dører er det på denne modellen. Fabrikken, den hadde faktisk norsk sjef under oppbyggingsfasen, har ansatt 800 nye arbeidere og skal innføre et tredje skift, men det skyldes ikke bare Mazda2. Her produseres også Ka og Focus, og selvfølgelig Fiesta som den deler plattform med. Total-kapasiteten på fabrikken er nå i ferd med å stige fra 1600 biler pr. dag til litt over 2.000. Denne utvidelsen har kostet 270 millioner Euro, men i denne investeringspakken finner vi også en utvidelse av produksjonslinjen for Duratec-motoren, som også vil bli brukt i Mazdaen. Poenget med å produsere Mazda2 i Europa er at bilen kan bli billigere, at man blir mindre avhengig av valuta-variasjoner, og at logistikken blir enklere. Akkurat det siste kan det vel settes et forsiktig spørsmålstegn ved. For det første skal fremdeles en rekke deler produseres i Japan og skipes til Spania. For det andre har vi tidligere hatt eksempler på at det har vært lenger leveringstider fra samme produsent når ting har vært produsert i Tyskland eller England, enn når de har kommet fra Japan eller Korea.
Det er forøvrig ikke ventet at prisene på denne ny Fiesta-konkurrenten vil bli kjent før i januar.
|