img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler til BOS (for annen gang)
Det er vel ingen bombe at Daimlerchrysler ønsker å samle sine forretninger på en hånd. Et av resultatene av denne målsettingen ble kjent i dag: Bertel O. Steen overtar Chrysler fra Harald A. Møller. Det er ikke første gang de to bilpioner-familiene møtes over produkter derfra.

Egentlig er det faktisk tredje gang BOS er i nærheten av Chryslers produkter. Begge de to foregående gangene var mindre harmoniske. Den første gangen hadde ironisk nok Direkte med Harald A. Møller å gjøre.

Møller hadde frigjort seg fra sin egentlige arbeidsgiver, Kolberg, Caspary, for å selge Chryslers produkter. Først og fremst de Dodgene som ble satt sammen på Strømmens Værksted. Men Strømmen Auto, som Møllers selskap het, hadde begrenset salgskapasitet og BOS hadde, på sin side, meget begrenset produktutvalg. Så i 1933 fikk BOS en forhandleravtale med Strømmen Auto.

Det er fra denne tiden den meget sjeldne annonsen vi viser stammer fra, et Juleblad i 1933 brakte den, uten et ord om at BOS var underforhandler. Han solgte noen biler, men så oppdaget han at det gjorde jo Møller også.

Problemet var bare at Møller solgte i hans distrikt. For den gang hadde man også klart definerte distrikter man kunne selge i. Bertel O. Steen syntes ikke dette var festlig, han sa opp forhandleravtalen og krevde en solid erstatning – som han faktisk fikk. Jeg ser vel egentlig ikke bort fra at han tjente mer på erstatningen enn på de bilene han hadde solgt. Det var ikke store marginer på nye biler i første halvdel av 30-årene.

Andre gang Bertel O. Steen var i kontakt med Chrysler var etter at amerikanerne gikk inn i Europa og skulle lage europeisk Chrysler. De kjøpte Rootes (Hillman, Humber og Sunbeam blant meget annet) i England, og Simca i Frankrike og greide å rote det til så fryktelig at de til slutt måtte overlate det hele til Peugeot. Da het bilen deres Talbot, og det norske importørselskapet ble overdratt til en meget motvillig Peugeot-importør, Bertel O. Steen. Jeg lurer på om de ikke måtte betale en Francs for det. Det engasjementet klarte BOS å avvikle i 1985.

Så kom Daimler-Chrysler fusjonen i 1998. Ikke lenge etter den tiden begynte BOS å forhandle om å overta agenturet (selv om det vel ikke akkurat er noe de to partene vil bekrefte i dag). Hvorfor forhandlingene har tatt så lang tid er vanskelig å si, men det er åpenbart at en av partene har tjent godt på det. For i dag kan Chrysler-agenturet umulig være verd like meget som det var – selv om 35.000 biler i bestanden selvfølgelig kan bety et godt ettermarked – dersom man greier å utnytte det. For amerikanske biler er ikke akkurat immune mot interesse fra alternative ettermarked-operatører.

Sannsynligvis har BOS en viss kontroll over dette, Arne Berg, som var sjef for Chryslers importselskap da det virkelig swingte av det, er i dag sjef for BOS’ alternative verkstedvirksomhet, og burde være glimrende plassert som den som kunne utnytte det nye potensialet. Merkelig nok er det ikke sagt noe om hans rolle i den nye virksomheten – selv om han var meget sterkt til stede under dagens pressekonferanse.

BOS overtar importvirksomheten og forhandler og verksted i Oslo. De andre Møller-eide Chrysler / Jeepforhandlerne fortsetter å selge for BOS. Men enda er det fremtidige forhandlerbildet helt uklart, kontraktene er for lengst oppsagt, og nye kontrakter behøver ikke være klare før om 2 måneder.

Selv om salgstallene for tiden er magre, ca. 700 biler i år, får vi vel tro at denne gangen vil Bertel O. Steens forbindelse vare lenger enn de fire årene de hadde med Talbot, og i hvert fall lenger enn de 10 månedene de hadde med Dodge. Og dersom det er litt sentimentalitet i den andre enden må det jo være litt merkelig å gi fra seg den virkelige roten. Det er jo dette merket hele Harald A. Møller-konsernet er grodd opp fra.

SE VÅRE UNIKE BILDER: Klikk for store bilder

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer