Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM går for multibrand En av bilindustriens ankepunkter mot det nye gruppeunntaket var at det gir enklere adgang til å selge flere merker fra samme gulv. Men ikke alle er mot det, GM er blant dem som oppfordrer til flermerkeri. |
||||||||||||||||
Det virker nå som om GM oppfordrer sine eksisterende Opel-forhandlere som ser seg om etter mer, i første rekke å konsentrere seg om SAAB og Daewoo. Jonathan Browning, visepresident med ansvar for salg i Europa, har fortalt at en ny strategisk plan er i ferd med å skrives og vil være ute i organisasjonen på nyåret.
Han sier ikke hva planen vil inneholde, men han sier i hvert fall at ”siden EU-kommisjonen ønsket å oppfordre til flermerke-forhandlere ser vi på hvordan vi kan komme med forslag som vil gjøre denne oppskriften best mulig for våre forhandlere”. Og føyer til at ”hvis en av våre forhandlere ønsker å utvide med et merke vil vi jo anbefale ham å hente det fra den store GM-familien.” Når man ser bort fra amerikanske biler, er det vel Daewoo og SAAB som passer best i et Opel-bilde. Ingen åpenbar kanibalisering der. En Suzuki eller en Subaru hadde kanskje også gått – selv om de er mer perifere som familiemedlemmer. Mens Fiat-produkter ville vært klare konkurrenter.
Oppe i dette ligger selvfølgelig også et spørsmål om hva som skal skje med Daewoo-forhandlerne. Akkurat nå ser det ut som det ikke kommer til å skje noe, selv om alle får en felles europeisk oppsigelse av forhandlerkontrakten i disse dager. En ny GM-diktert kontrakt skal på bordet over nyttår. Hadde det vært Ford som hadde overtatt Daewoo hadde de koreanske bilene for lengst vært tatt over av Ford-butikkene. Men GM tenker åpenbart annerledes.
|