Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
US-produsenter mister markedsandeler Ikke nok med at nybilsalget i USA ramler – markedsandelen til de tre store amerikanske produsentene er også sterkt synkende. For andre gang i historien er den på under 60 prosent. |
||||||||||||||||
13 prosent ramlet det som teller som USAs personbilmarked – det inkluderer også såkalte Light trucks – i november. 1,2 millioner biler tilsvarer et årssalg på 16 millioner biler. November i fjor hadde en salgstakt som tilsvarte 17,8 millioner, mens oktober 2001 satte ny rekord med et salg som pekte mot et totalvolum på 21,3 millioner.
GM, som fremdeles er den produsenten som kjører hardest på incentiver som null kontant, null renter og null avdrag de første månedene, så salget dale med 18 prosent. Fords fall var enda større: 20 prosent, mens Chrysler kunne nøye seg med en nedgang på 12 prosent. Disse bevegelsene betyr også at markedsandelen til de tre store US-produsentene nå er nede på 58,8 prosent. Bare én gang tidligere har US-markedsandelen vært på under 60 prosent i løpet av en måned. Problemet er at denne gangen ser det ut som en tendens. Det er imidlertid ganske vanskelig å snakke om amerikanske produsenter, når en rekke av de japanske og europeiske produsentene som kan fortelle om fremgang også har fabrikker i USA. Det er med andre ord snart på tide å begynne å telle opp USA-produserte ”import”merker for at skremselsbildet i statistikken ikke skal bli for sterkt.
I november ser vi at Europa-merkene bare har gått tilbake med mindre en 1 prosent, mens nr. 1 av de ikke-amerikanske, som imidlertid produserer flere biler i USA enn de fleste, Toyota, har gått tilbake med ca. 5 prosent.
|