Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Europa i pluss Mens Opel, og GM, sliter med en europeisk baklengs av store dimensjoner, kan Ford fortelle at de regner med et ”solid overskudd” i år. Kost kutt, økt produktivitet og økende markedsandel er årsaken. |
||||||||||||||||
Siden 2000 er kostnadene i Europa kuttet med 1,6 milliarder dollars, forteller Martin Leach – president for Ford Europe. Etter at de hadde tapt 1,1 milliarder dollars i Europa ble det introdusert kraftige virkemidler. Inne i den reorganiseringsplanen lå blant annet stengning av Dagenham-fabrikken med 2000 arbeidsplasser. Fire andre fabrikker er enten solgt eller steng siden 2000, og de fire fabrikkene som er tilbake nå kommer til å jobbe med 100% av kapasiteten neste år.
Det betyr at den tre-års planen som Nick Scheele satte i gang da han var sjef i Europa virker. Det må ha vært åpenbart for noen ganske tidlig, for nå er han daglig leder i USA og sammen med David Thursfield, som han også jobbet sammen med i Europa, er de for lengst i gang med et liknende program for Nord Amerika. I Europa har de også klart å grafse til seg nye markedsandeler, opp fra 8,6% i fjor, til foreløpig 8,8% og neste år regner de med å passere ni-tallet. Blant annet ved hjelp av færre Mondeoer, men flere i den ekspansive Focus/Fusion-klassen. Selvfølgelig er det andre elementer som også skal stemme og som man arbeider med. Leach bruker den nye Fiesta som eksempel på det. Den sørget for en kundetilfredshet som økte med 20% i forhold til den gamle Fiestaen, og på båndet opplevde man en nedgang i arbeidsskader med 45%. Og samtidig var bilen billigere å produsere. De 45 nye eller oppgraderte modellene som har kommet, eller skal komme etter Fiestaen, men innen utgangen av 2004, skal alle kunne presentere liknende resultater, regner Ford med.
Men hva ”en solid fortjeneste” vil si i praksis må vi nok vente noen måneder med å få vite.
|