Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW investerer i München Mens stadig flere ser østover når det gjelder nye fabrikker, forteller BMW at de planlegger nye store investeringer i München-anlegg. 605 millioner Euro innen utgangen av neste år. |
||||||||||||||||
Nye produksjonsanlegg har en tendens til å trekke østover. VW lukter på et nytt anlegg nær Moskva, Toyota/PSA-fabrikken i Tsjekkia reiser seg raskt, mange andre øst-planer er under utvikling. Også BMW vurderte en rekke steder i det tidligere Øst-Europa da de planla produksjonssted for den nye 1-serien.
Og selv om BMW nok også kommer til å flytte noen geografiske grenser, gir de ikke opp sitt opprinnelige fødested. Anleggene i München skal fortsatt bygges ut, nå med en ny kjempeinvestering på over 600 Euro neste år. Det er råkarosseri-produksjonen og sammensetting som skal få pengene, og det hele er selvfølgelig en integrert del av ekspansjonsplanene. I 2008 skal de jo selge 1,4 millioner biler, og da må man også ha steder hvor man kan fremstille dem.
Utviklingen i München er egentlig ganske utrolig. En av Europas store byer, hovedstaden i Bayern, utvikler sin industridel som få andre. For 50 år siden, i 1952, kom det 49 biler og 28.000 motorsykler fra BMWs München-fabrikker. I dag er det 10.000 ansatte der som hver dag produserer ca. 800 biler og 1.200 motorer. Det er et par modeller av 3-serien som kommer derfra, sammen med alle motortypene med 6, 8 eller 12 sylindre, samt den 8-sylindrede dieselmotoren. Alle M-bilene kommer også derfra.
|