Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fortsatt svakt i Europa
Auto Future heter en tysk undersøkelse som blant annet ser på fremtidige markeder. De konkluderer i en fersk rapport med at Europa må regne med et ganske slapt personbilmarked også i 2003. |
||||||||||||||||
Først i 2004 regner Auto Future analytikerne med at salgstallene i Europa vil bedre seg. 14,75 millioner enheter ser det ut til at man vi nå da, det vil si det samme nivået som i 2000. Neste år vil salget kunne ende på 14,1 millioner enheter, det betyr at vi er nede på 1997-tallet.
Det er imidlertid noen usikkerheter som knyter seg til neste års prognoser. For der har Tyskland en stor del av ansvaret for nedgangen, og den nedgangen vil komme av en foreslått skjerping av firmabilregelverket. Men de foreslåtte endringene har møtt sterk motstand, og i det siste er det kommet signaler om at de kanskje kan bli endret allikevel. I så fall vil markedet kunne stige vesentlig.
Italia er også et marked man ser problemer i, neste år, og det er egentlig ingen EU-markeder som vil bli noen utpregede vekstmarkeder. Derimot tror analytikerne på en ny sterk vekst i Øst Europa, og ikke minst i Asia, nå de ser på det globale bildet. Med Asia mener de først og fremst Kina, selv om også Japan vil oppleve en forsiktig vekst neste år. Og USA vil by på en jevn, udramatisk, vekst, sier Auto Future.
|