Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Russisk bruktimport, større enn vår
Det er mulig vår bruktbilimport er bekymringsvekkende, men – hvis det kan være noen trøst – i Russland er forholdet enda verre. Dit importeres det fire ganger så mange brukte som nye. |
||||||||||||||||
I fjor produserte Lada-fabrikken 740.000 biler. Og fra GAZ rullet det 83.500, Volga hele bunten tror jeg. I år går det tregere, AutoVAZ har hatt hold på linjene i flere uker i høst for å få ned lageret, som det hevdes fremdeles består av ca. 90.000 usolgte biler. Også GAZ planlegger nå kutt i produksjonen.
Selvfølgelig er det importen som skaper problemer. Og selv om nybil-importen også øker, er det først og fremst bruktimporten som er konkurrent til egne produsenter. 120.000 nye biler vil bli importert til Russland i år, opp fra fjorårets 98.000. Men mens dette utgjør ca. 22 prosent har bruktimporten steget med 30 prosent. Fra 362.000 i fjor til ca. 480.000 i år. Da er det en fattig trøst at hele bilmarkedet øker, og nok vil ende på 1,6 millioner biler i år, alt inkludert, nytt- og bruktimportert og nytt produsert lokalt. Snart vil det bli importert like mye brukt som det selges av nye, russiskbygde biler, er det mange som frykter.
For øvrig er det verd å merke seg at vi har fått en ny bilproduserende nasjon. I Kazakhstan tror jeg ikke engang Daewoo har forsøkt å få i gang en fabrikk. Nå er imidlertid Bipek-Avto klar til å skru sammen Niva-modellen til Lada (den gamle utgaven, ikke den GM-modifisete) i en fabrikk der man tar sikte på å fremstille 10.000 i 2003. Fabrikkens toppkapasitet er 30.000 biler/år. GM satte som krav for denne virksomheten at bilene ikke eksporteres tilbake til Russland, og der går visst slik greier. De har enda ikke noe Gruppeunntak.
|