Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU enig om svovelfritt drivstoff De forskjellige EU-systemene er endelig kommet til enighet om at Europa trenger svovelfritt drivstoff. NÅ. I dette tilfelle vil NÅ si januar 2005, og det er ikke så dårlig. |
||||||||||||||||
Det som har hendt er at endelig er Europa Parlamentet blitt enig med Europa Rådet om å gå for Europa Kommisjonens forslag fra mai i fjor, om innføring av svovelfrie drivstoffer i Europa. Det er direktiv 98/70EC om drivstoffkvaliteter man nå er blitt enige om å endre.
De kaller det null-svovel drivstoff, i praksis vil det si mindre enn 10 ppm (parts per million) svovel i bensin eller diesel. Fra januar 2005, vedtar man nå, skal det være alminnelig tilgjengelig i hele EU-området. Fra januar 2009 er det slik alt drivstoffet vi bruker skal være. Det betyr også at i hvert fall fra 2009 vil dette drivstoffet også måtte benyttes for ikke-landeveisgående maskiner. Gressklippere, motorsager, båter – alle disse andre som spytter ut mye mer dritt enn de velregulerte bilene.
Det er noen problemer med renseteknikken her, dessuten har vi nye, strengere eksosregler på gang, hvilket sikkert gjør at Europas motorlaboratorier ikke blir uten arbeid de neste ti årene heller. Men i pluss-enden ligger også at det kan ligge en automatisk forbruks-gevinst i slikt drivstoff, uten at man gjør noen spesiell innsats for det.
|