Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW kan mette Kina Ganske pussig: BMW og Kinas bilmarked traff en million omtrent samtidig. Og for begge to var det første gang. Med andre ord kunne BMW eksklusivt ha fylt det kinesiske markedet i år. Det er vel et spørsmål om hva det hadde gjort for imaget. |
||||||||||||||||
I slutten av november, regner man med (de teller ikke en og en bil der heller), ble personbil nr. 1 million for 2002 solgt i Kina. En sterkt økende etterspørsel fra en stadig mer velhavende middelklasse, og et økende tilbud på biler under 100.000 yuan (like mye i kroner) er årsaken til at landet for første gang topper millionen.
Denne middelklassen utgjør i dag snaue 5 prosent av Kinas befolkning. I de industrialiserte land utgjør denne gruppen over 50%. Klart Kina-utsiktene er gode, bare tenk på at i fjor var biltettheten der 1,5 biler pr 1000 innbyggere – globalt snitt ligger på over 90. Nå er vel verken BMWs 7-Serie eller Mini blant bestselgerne i Kina, men det er de som har løftet BMW-salget til over 1 million i år. Det skjedde i begynnelsen av denne uken, da bilen med de mange nullene, en Carbon-svart metallic 730 d Individual ble overlevert sin nye eier fra forhandleren i München. Akkurat som om det dreide seg om et vanlig salg. For med dette er jo en ny milepæl i BMWs historie rundet. Nå sikter de mot stjernene. Men millionen kunne ikke vært nådd, dersom det ikke hadde vært for Mini. 134.000 av denne engelske BMW’en er solgt så langt i år. Men allikevel, en økning fra fjorårets 905.000 biler er formidabel.
Det er også litt hyggelig for de av oss som kanskje synes at S-Klassen er konservativ og at A8 ikke er spesielt dristig i designen at BMWs 7-serie hadde solgt noe over 46.000 til utgangen av november. Nesten 50% over hele fjorårstallet! Det er ikke umulig å leke dristig, selv i dette segmentet.
|